Německé vlaky ničí zastaralá trať, výrobce nechce uznat záruku

Liberec - Už dva roky jezdí na jizerskohorské trati z Liberce přes Tanvald a Kořenov do Harrachova šestnáct souprav za téměř 880 milionů korun. Všechny už ale bylo nutné opravovat a České dráhy (ČD) to stojí ročně zhruba 50 milionů korun. Výrobce navíc odmítá uznat část záručních oprav, které nárokují ČD. Za poruchy podle něj může špatný stav trati. Dráhy sice s výrobcem stále jednají, ale v případě nedohody se chtějí obrátit na soud. Správce trati připouští, že za část poruch prý skutečně může stav kolejí a ČD o tom prý věděly.

České dráhy zvítězily v soutěži na provoz na Jizerskohorské železnici i díky tomu, že nabídly moderní nízkopodlažní soupravy. První z nich vyjely na trasu na podzim 2011, pak ale nastaly problémy, kvůli zpožděnému nasazení vlaků a závadám. „Často se porouchávají informační systémy, to je jedna z nepříjemných závad, ale asi nejdražší pro České dráhy je praskání gumových měchů, kterými je zajištěno odpružení,“ vysvětluje Jindřich Berounský, zástupce odborů Českých drah. 

Trať je nejvytíženějši v kraji, ale zastaralá, a i když se ji Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) snaží obnovovat, soupravy se ničí. Zřejmě nejvíc mezi Libercem a Jabloncem. To je důvod, proč podle vyjádření drah firma některé opravy odmítla. „Argumentuje tím, že tyto závady vznikají v důsledku špatného stavu infrastruktury, my máme ale od správce infrastruktury informace, že železniční tratě jsou v pořádku,“ dodává mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. SŽDC se podle svého mluvčího snaží hledat nějaké řešení, aby se zabránilo dalšímu poškozování souprav. 

Jakub Ptačinský, mluvčí SŽDC:

„SŽDC upozorňovala jak dopravce, tak kraj, že ta trať není vhodná pro tyto moderní soupravy, samozřejmě se snažíme po konzultaci modernizovat tyto úseky tak, aby nasazení těchto moderních strojů bylo možné a bezproblémové.“


S ohledem na vyjádření správce trati ale dráhy chtějí, aby výrobce reklamacím vyhověl. Česká televize jej oslovila, vyjádření firmy ale nezískala. Kraj do sporu nebude vstupovat, dokud budou vlaky nasazovány podle smlouvy. České dráhy s firmou Stadler o uznání garančních závad jednají. Pokud ale k dohodě nedojde, připouštějí, že spor skončí před soudem.