Ministerský pat u děčínského jezu končí, EIA má být ještě letos

Děčín/Praha – Kontroverzní projekt děčínského jezu na Labi se vrací. Ministr dopravy se dohodl s ministrem životního prostředí, že dlouhodobě očekávaný posudek o vlivu na životní prostředí bude hotov ještě letos. Ministerstvo dopravy tvrdí, že na projekt, který je důležitý pro celoroční splavnění Labe, ale i pro případnou stavbu vodního koridoru DunajOdraLabe, dokáže sehnat i potřebné čtyři miliardy.

Jez a zdymadla pod Děčínem se mají stát novou vodní branou do Česka. Jejich dostavba by Labe naplno otevřela lodní dopravě, kterou zatím znemožňují každoroční poklesy hladiny, kvůli kterým není možné mělkým úsekem pod Děčínem proplout. Po několika letech, kdy jez ležel stranou pozornosti, se k němu vrací ministerstvo dopravy i ministerstvo životního prostředí. To se zabývá žádostí o povolení staveb již desátým rokem. Ministři se ale dohodli, že projekt ožije. „Udělají všechno pro to, aby bylo posouzeno v co nejkratší době,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

V minulosti se ministerstva kvůli posuzování vlivu na životní prostředí přela. Životní prostředí projekt opakovaně vracelo k přepracování, Ředitelství vodních cest podřízené dopravnímu resortu zase navrhovalo výměnu autora posudku Tomáše Bajera. Před dvěma lety tehdejší šéf ŘVC Jan Skalický označil Bajerovu práci za „jednoznačně nezpůsobilou“.

Posudek má být letos, odpor k jezu však nepolevuje

Důležitý krok ke vzniku nového labského jezu má ministerstvo životního prostředí učinit ještě letos. K dokončení posudku EIA si ale klade podmínky, chce například dostat i návrh jiného technického řešení, upozornila mluvčí resortu Petra Roubíčková. Alternativu má představovat prohloubení labského koryta. Podle rejdařů to ale ani nemá smysl, což podle Jiřího Astera z lodní sekce Svazu dopravy ukázal i výzkum, který na Labi proběhl.

Stavba jezu na Labi asi kilometr pod Děčínem má ale řadu odpůrců především z řad občanských spolků. Poukazují na ničení přírody a zpochybňují očekávaný přínos v podobě zvýšení provozu nákladních lodí. Předseda sdružení Přátelé přírody Marián Páleník upozornil, že k řádnému splavnění Labe by musely vzniknout i další stavby v Německu. „Úsek je špatný od Střekova až po Magdeburk, což je nějakých 350 kilometrů,“ podotkl. Propagátoři jezu ale upozorňují, že plány na nové jezy v Německu jsou. Více by mělo napovědět jednání mezi českým a saským ministrem dopravy, které proběhne zřejmě na konci června.