Náboráři průmyslových podniků oslovují důchodce. Chybí jim odborníci

Ostrava - Přes desetiprocentní nezaměstnanost mají průmyslové podniky v Moravskoslezském kraji velký nedostatek lidí některých profesí. Například přepravní společnosti nabízejí desítky volných pracovních míst, které nemohou obsadit. Firmy to řeší tak, že oslovují důchodce, aby se vrátili do práce. Týká se to hlavně vozmistrů a strojvedoucích. Tento stav je především důsledkem malého zájmu mladých lidí o dopravní obory.

Aktuální problém s nedostatkem lidí řeší například ostravská pobočka dopravního koncernu AWT. „Náboráři v současné době kontaktují i naše bývalé zaměstnance, kteří jsou už v důchodovém věku. Problém je, že jich potřebujeme hodně a velmi rychle,“ potvrdila personální ředitelka přepravní společnosti Ilona Urbanová.

Velmi nedostatkovou profesí je v kraji například takzvaný strojvedoucí vystřídač, který kontroluje lokomotivy. Ladislav Kratochvíl už měl být v důchodu. Patří k těm, kteří přijali nabídku vedení firmy, aby zůstali v práci. „Dokud jsem zdravý, důchod může počkat,“ říká Ladislav Kratochvíl. Bez lidí, kteří lokomotivám rozumí, se totiž dopravce neobejde. „Mým úkolem je stroje kontrolovat. A ty, které nejsou v pořádku, pak vozím do depa, kde se opravují,“ vysvětloval.

Nahradit mnohé odborníky není otázkou dnů ani týdnů. Například vychovat vozmistra nebo strojvůdce trvá asi rok. I pak se musí neustále učit nové věci. „Člověk musí projít psychologické testy, musí udělat spoustu náročných zkoušek, které sestávají i z učiva vysokoškoláků. Přitom jde pořád o dělnickou profesi,“ popsal vozmistr Břetislav Žídek úskalí profese, které se chce věnovat málokdo.

Důchodci v současné době pracují ve všech průmyslových podnicích v kraji, a to především na místech, kde je potřebná vysoká odbornost. „Lidi důchodového věku zaměstnáváme především v pozicích, které jsou extrémně náročné na know how, týká se to například projektantů,“ potvrdila mluvčí společnost ArcelorMittal Ostrava Barbora Černá-Dvořáková.

Vyhlídky, že stárnoucí generaci brzy nahradí absolventi škol, jsou kvůli nízkému zájmu o dopravní a obecně technické obory slabé. „Situace není dobrá. Během tří let se dostaneme na nejnižší počet maturantů v České republice za posledních 25 let,“ prohlásil prorektor ostravské vysoké školy báňské pro studium Petr Noskievič. Je proto pravděpodobné, že penzistů bude chodit do práce stále více.