Operátorky zkrachovalé firmy si zoufají: Bez práce i bez výplaty

Frenštát pod Radhoštěm – Dvanáct lidí z Frenštátu pod Radhoštěm se náhle ocitlo bez práce i bez výplaty za dva měsíce. Všichni pracovali jako operátoři takzvaného call centra společnosti PH-Vocatel. Její vedení v červenci oznámilo, že zkrachovalo. Pro řadu dosavadních zaměstnanců je to aktuní sociální problém.

Call centrum fungovalo ve Frenštátě pod Radhošetěm dva a půl roku, pracovaly v něm hlavně ženy, mnohé jsou samoživitelky. Nejenže od začátku prázdnin nedostaly výplaty, ale zatím jim firma nedala ani doklady pro úřady, které by jim pomohly žádat o sociální pomoc. „Nemám už teď ani na nájem. Poslední výplatu jsme dostali 20. června,“ uvedla dosavadní pracovnice call centra Jana Kaniová.

Další bývalý zaměstnanec David Beran dodal, že majitel firmy Petr Hanák je informoval o úpadku posledního července. Kromě toho, že už pro ně nemá práci, jim toho moc nesdělil. „Nemám, co bych k tomu řekl,“ řekl Hanák i České televizi.

Pomoci by měl úřad práce

Vážný problém má například bývalá operátorka Jiřina Špurková, která žije s dítětem u své matky. Ta dostává důchod 8,5 tisíce korun, který by však podle úřadů měl stačit pro celou rodinu. „Úřednice mi oznámila, že životní minimum pro nás tři je 8 100, takže nemáme na nic nárok - ani na příspěvek na bydlení, ani na pomoc v hmotné nouzi,“ líčila žena. Dítěti teď nemá z čeho pořídit ani věci do školy.

Se situací se už obeznámil úřad práce. „Vzhledem k tomu, že s firmou bylo zahájeno insolvenční řízení, mohou její zaměstnanci požádat úřad práce o vyplacení dlužných mezd. Takže by to měli neprodleně udělat,“ doporučila vedoucí kontrolně-právního oddělení ostravského pracovního úřadu Šárka Petrová. Odhadla, že první peněžitou výpomoc by mohli dostat do 30 dnů. Zaměstnanci se také mohou obrátit na inspektorát práce, který rovněž může na firmu trochu zatlačit – přinejmenší jí uloží pokutu za neplnění smluv.