Frýdlantská silnice je nebezpečná, zlepšení se ale nechystá

Frýdlant (Liberecko) – Starostové z Frýdlantska chtějí, aby Ředitelství silnic a dálnic pokračovalo v modernizaci silnice I/13, která spojuje výběžek s Libercem. Ministerstvo dopravy ale nemá frýdlantskou silnici mezi prioritami, s jejím rozšiřováním a překládáním tak silničáři v nejbližších letech nepočítají. Odkazují přitom na statistiky provozu, podle kterých silnice v současné podobě vyhovuje. Nedbají přitom na jinou statistiku – tu s nehodami. Podle ní patří komunikace číslo 13 k nejnebezpečnějším v zemi.

Frýdlantská silnice je nebezpečná, zlepšení se nechystá (zdroj: ČT24)

Ministerstvo dopravy a s ním i ŘSD je přesvědčeno, že není potřeba do silnice I/13 mezi Libercem a Frýdlantem v příštích pěti letech významně investovat. Loni sice silničáři otevřeli čtyřkilometrový úsek, který objíždí obce, není tolik klikatý a navíc je širší než stará silnice, zbytek ale zůstává ve starém. A protože podle statistiky provozu stávající podoba místním postačuje a tranzitní náklady se přesunuly na novou silnici přes Hrádek nad Nisou, ničeho velkého se Frýdlantští nedočkají. „Tato silnice byla v nedávné době kvalitně opravena, v budoucnu se tak dají předpokládat dílčí bezpečnostní úpravy,“ vzkázal na sever Čech mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Úzká a klikatá, která do Frýdlantu vede, ovšem dělá čest „nešťastné“ třináctce, kterou má v názvu. Ve velkém na ní totiž umírají lidé, naposledy před týdnem zde umřela mladá žena. „De facto jsou tady nehody každý týden,“ zdůraznil Roman Slezák, starosta Mníšku, kterým silnice prochází. U silnice je podle něj možné nalézt zbytky střepů a plastů z havarovaných automobilů.

Starosta Slezák stejně jako další starostové od silnice I/13 proto chtějí, aby stát své plány přehodnotil. Poukazují, že o potřebě přestavby komunikace a jejího vyvedení z obcí se hovoří již dvě desetiletí. S výjimkou krátkého úseku otevřeného loni se ale zatím nic nezačalo ani projektovat. „Čekáme na to, abychom se mohli důstojně a rychle dostat do Frýdlantu, aby na této komunikaci neumírali lidé,“ řekl frýdlantský starosta Dan Ramzer (ODS).

Ministerstvo ale i přes naléhání nepovažuje frýdlantskou silnici za prioritu. Deset tisíc aut denně, z toho pětina kamionů, je pro něj příliš málo na ospravedlnění rozsáhlé investice. V nejbližších pěti letech tak zůstanou naděje na výrazné zlepšení u ledu.