Zchátralým jihočeským nádražím se blýská na lepší časy

České Budějovice - Jihočeský kraj se dohodl se železničáři na opravě staničních budov v rekonstruovaných nádražích. Dosud se ale neopravují, protože vázne jejich převod mezi Českými drahami a správci kolejí. Vlaky tak paradoxně přijíždějí do nových nádraží, cestující z nich ale míří do chátrajících budov.

Historická budova českobudějovického nádraží čeká na opravu více než 10 let. Omítka opadává, okna jsou rozbitá. Nová jsou zatím jen nástupiště. Stejné je to ve Veselí nad Lužnicí. Cestující musí k vlaku procházet staveništěm, staniční budova, kde pracují i výpravčí, ale zůstává stále bez úprav. Také ve Strakonicích se zázemí pro cestující zatím příliš nezmění, železničáři opravují koleje a hloubí nový podchod.

Kraj proto se správci kolejí podepsal memorandum, které železničáře zavazuje k opravě většiny budov. „Stav se zhoršuje každým dnem, je otázka, kdy se tam stane něco tragického,“ obává se hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Některá nádraží možná čeká demolice

Správci kolejí už vypracovali seznam nádraží, která opraví jako první. Patří k nim Jindřichův Hradec a Strakonice. Teprve pak se zaměří na krajské město. „Ve třetí etapě budou nádraží, kde se budovy možná budou muset zdemolovat,“ dodal generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Převodem nádražních budov z Českých drah na SŽDC se nyní zabývá evropská komise. O jejich osudu by měla rozhodnout během příštích týdnů. „Potřebujeme ověřit, zda je taková transakce v souladu s evropským právem,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Správci kolejí tak začnou opravovat chátrající nádraží nejdříve v příštím roce. Nádraží v Českých Budějovicích se začne opravovat až v roce 2016.