Motorák „Nautilus“ smí na koleje. Bude z něj ale tramvaj

Jindřichův Hradec – Komplexní rekonstrukce úzkorozchodných motorových vozů nečekaně přinesla do jižních Čech „tramvaj“. Do této kategorie zařadil Drážní úřad rekonstruované motoráky Jindřichohradeckých místních drah, které podle výsledků testů nemají tak pevnou skříň, aby mohly být schváleny jako běžné železniční vozidlo.

Zcela neobvyklé vozidlo s kulatými okny se již půl roku objevuje na kolejích na Jindřichohradecku – zatím však pouze bez cestujících v rámci zkoušek. Drážní úřad nyní povolil jeho provoz i s lidmi. Podle strojvedoucího Tomáše Růžičky se motorový vůz pohyboval bez problémů ve většině úseků. „Houpe to více, protože je to těžší než osobní vozy, co byly dříve,“ poznamenal přitom.

Jindřichohradecké dráhy ale musí splnit několik podmínek, protože kvůli nedostatečně pevné skříni byl motorový vůz schválen jako tramvaj. Tomu také musí odpovídat infrastruktura jihočeské úzkokolejky a organizace provozu. „Musí upravit své provozní a bezpečnostní předpisy, aby odpovídaly zařazení této kategorie vozidla do provozu,“ řekl náměstek ředitele Drážního úřadu Jiří Pavel. Společnost, která je nejenom jedním z mnoha železničních dopravců, ale také jedním z hrstky vlastníků regionálních drah, tvrdí, že s úpravami nebude problém. „Na vlastní bezpečnost provozu to nemá žádný vliv,“ zdůraznil výkonný ředitel Jindřichohradeckých místních drah Jiří Pavel.

Opatření musela přijmout i státní Správa železniční dopravní cesty. Krátký úsek úzkorozchodné trati u jindřichohradeckého nádraží totiž vede v tzv. splítce souběžně se státní tratí běžného rozchodu. „Technologicky je to zajištěno tak, aby se na té jednokolejné trati dva vlaky jiného typu potkat nemohly,“ ubezpečil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Šedé motoráky, který získaly přezdívku „Nautilus“, ve svém jádru nejsou ničím přelomovým. Jde o produkci rumunské lokomotivky Faur, která vyrobila přes 30 těchto vozidel. JHMD však trojici ze čtyř těchto vozů, které zakoupila v Polsku, nechala kompletně přestavět – zůstal rám skříně a podvozky, zbytek je nový. „Jezdí sem hodně turistů, dětí. Řekli jsme si, že chceme udělat vlak, který bude zábavný a hravý,“ řekl o vzniku neobvyklého designu rekonstruovaného vlaku architekt Jan Mach.

Po zkušebních jízdách začaly jindřichohradecké dráhy připravovat rekonstruované motorové vozy na ostrý provoz. Rozjet se mají v příštím týdnu.