Hradec Králové bojuje s reklamními vozíky, Praha s reklamními převleky

Hradec Králové / Praha – Zaparkované přívěsné vozíky s reklamními billboardy jsou sice na území Hradce Králové už skoro půl roku zakázané, navzdory tomuto zákazu ale u silnic stojí dál a poutají pozornost okolo jedoucích řidičů. Praha od nového roku zakazuje v centru reklamní kostýmy.

Hradec Králové – reklamní vozíky stojí i přes zákaz u silnic

Výskyt vozíků s reklamami monitorovala ČT na jedné z nejrušnějších hradeckých křižovatek už třikrát. Nejprve 4. června letošního roku, tedy v době, kdy magistrát o jejich zákazu rozhodoval. Tehdy reklamy na vozících u křižovatky stály. Primátor Hradce Králové Zdeněk Fink (Hradecký demokratický klub) k tomu 4. června 2014 uvedl: „Je to nepěkné, je to taková trošku i nekalá soutěž v reklamě.“

Nařízení o zákazu těchto vozíků začalo platit v červenci letošního roku. Do ulic ihned vyrazili strážníci na kontroly. A 3. července 2014 se štáb ČT přesvědčil, že vozíky na místě zůstaly. Strážník městské policie Lukáš Pirkl tehdy pro ČT uvedl: „Evidujeme je, fotíme. Poté je pošleme na příslušný správní orgán, aby si vyřešil majitele.“

Stejná křižovatka, ale 20. listopadu. Uplynulo několik měsíců, ale reklamní vozíky stojí na místě dál. Účinnost nařízení je nulová.

Dopravní policista Stanislav Blažek k celé věci uvedl: „Jak sami vidíme, je tady mimořádně hustý provoz. A reklamy jsou přesně ta věc, která odpoutá pozornost řidiče. My zde potřebujeme, aby se řidič věnoval řízení vozidla, sledoval semafory, sledoval značky, provoz okolo. A ne aby se díval po tom, co je napsáno na nějakém vozíku. Policie zastává pořád ten samý názor, že podobná zařízení k silnici nepatří.“ 

Ze sporu mezi městem a majiteli vozíků se ale nakonec stal spor mezi magistrátem a krajem. Magistrát údajné přestupky poslal k vyřešení na krajský úřad a ten je vrátil zpátky.

Magdalena Vlčková, mluvčí Magistrátu města Hradec Králové, k věci říká: „Věcně a místně příslušným, kdo má v této věci rozhodnout, je právě Krajský úřad Královéhradeckého kraje.“ Martina Götzová, mluvčí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje ovšem říká: „Podle našeho stanoviska jsou vozíky s reklamou stavbami. Tudíž by to měl řešit Magistrát města Hradce Králové podle stavebního zákona.“

Magdalena Vlčková z hradeckého magistrátu věc s odstupem komentuje takto: „Teď je v podstatě mezidobí, teď opravdu musíme vyčkat do doby, kdy bude vydáno nějaké závazné stanovisko. My se domníváme, že by ho právě měl vydat krajský úřad.“

Podle Magdaleny Vlčkové na magistrátu původně doufali, že aplikace zákazu bude jednodušší. „Že i ti, kterých se to týká, to znamená přestupci nebo ti, kteří spáchají správní delikt, že to pochopí a že se třeba podle toho i nějakým způsobem zachovají. Protože nenecháme si samozřejmě společně hyzdit veřejná prostranství v Hradci tím, co vidíme za mnou,“ uvedla Magdalena Vlčková přímo na místě u reklamních poutačů.

S reklamou na vozících v Hradci Králové podnikají čtyři firmy, magistrát zdokumentoval celkem 11 podobným míst. Jan Čížek, majitel reklamní agentury a vozíků, k věci řekl: „Voláme po stanovení pravidel pro umísťování mobilních reklamních zařízení. Jednoznačně způsob, který zvolilo město, potažmo kraj, nevede k ničemu. Vede naopak k chaosu.“

Podle Jana Čížka je celá situace klasickým obrázkem nefunkčnosti státní správy a samosprávy. „Podle mě úředníci nevědí, jak rozhodnout,“ řekl Jan Čížek. Další věcí je podle Jana Čížka placení za takto umístěnou mobilní reklamu: „Nebojíme se za to platit, chceme za to platit, ale bohužel nikdo od nás ty peníze nechce,“ řekl Jan Čížek.

Magistrát navíc zřejmě bude muset nařízení upřesnit tak, aby nezakazovalo i reklamu na plachtách projíždějících kamionů. Dnes tomu tak, vlastně omylem, je.

Praha – lidé v reklamních převlecích v centru skončí

V Praze jsou odstavené reklamní přívěsy zakázané už od roku 2005. Teď přichází na řadu reklamní kostýmy. Od ledna 2015 budou v centru Prahy zakázané. Za porušení pravidel hrozí pokuta až dva miliony. Od nového roku by tak Pražané i turisté už v centru neměli potkávat například reklamního Santa Clause, pana krabici nebo irského skřítka, který zve na pivo.

Lukáš Manhart, radní hlavního města Prahy, zákaz vysvětlil: „Nařízení hlavního města vylučuje používání převleků za určité osoby, postavy, zvířata či věci, které dělají reklamu.“ Vedení města podle slov Lukáše Manharta vycházelo z předpokladu, že právě tyto převleky významně narušují přirozenou, neobyčejnou atmosféru památkové rezervace. S tím souhlasí i památkáři. Ondřej Šefců z Národního památkového ústavu Praha k tomu uvedl: „Obtěžuje obecenstvo, obtěžuje lidi. Troufnu si říct, že možná potom už ani nemůže plnit ten účel, ke kterému je zřízená.“

Za jakých okolností by reklamní převlek bylo i nadále někde možné používat, upřesnil pražský radní Lukáš Manhart: „Pokud tyto subjekty budou chtít provozovat tuto činnost na území památkové rezervace, tak toto může být umožněno případně tržním řádem, což je opět nařízení hlavního města Prahy, které stanovuje místa na území města, kde lze nabízet služby či určité produkty,“ dodal radní Lukáš Manhart.

Někteří obchodníci ale už teď mají připravenou výmluvu. A ta je velmi jednoduchá. Říkají totiž, že převlek není reklamou. „To je pán, který vlastně je v pracovním obleku a hlídá okolí provozovny,“ vysvětlila pracovnice thajského masážního salonu. „Co je na tom špatného, že má na sobě pracovní oděv?“ uzavřela.

Stanislav Lazar, výkonný ředitel Svazu provozovatelů venkovní reklamy k reklamním převlekům řekl: „Já osobně to nevidím jako velice škodlivé. Je to všude na světě. Nemyslím si, že by to obtěžovalo turisty nebo Pražany.“

Součástí nového nařízení je i zpřísnění zákazu rozdávání letáků. Ty se nesmí v centru nabízet už od roku 2005 – nově se ale zákaz vztahuje i na brožury nebo katalogy. Další novinkou je, že na lešení opravovaných budov bude smět být jen taková plachta, která obsahuje maximálně 20 % reklamy.