Stále neumíme najít všechny nadané děti, upozorňují odborníci

Přes dlouholetou snahu lidí, kteří se věnují vyhledávání a vzdělávání výjimečně nadaných dětí, chybí systematická státní péče a mnoho talentů zůstává neodhalených. „Rádi bychom tento problém zviditelnili a napomohli tomu, aby se cenné mozky mohly uplatnit,“ uvedla vedoucí Výzkumného centra edukačních a evaluačních procesů v Ostravě Jana Škrabánková. V populaci jsou asi tři procenta mimořádně nadaných dětí.

I když nadprůměrně inteligentní jsou tři děti ze sta, v Česku je jen asi deset škol, které pro ně mají speciální třídy. „Některé školy s nadanými dětmi vůbec nepracují,“ uvedla Jana Škrabánková z ostravského Výzkumného centra edukačních a evaluačních procesů. Česká republika by si podle ní mohla vzít příklad ze Slovenska nebo Maďarska, kde je síť škol pro tyto děti. „Bylo by ideální, kdyby v každém regionu bylo několik základních a středních školy pro určité skupiny nadaných dětí. Nadání je různé. Nejde jen o matematicko-logickou inteligenci. Mimořádné nadání může být i pohybové, výtvarné, hudební,“ uvedla Škrabánková.

Důležité je objevit takové děti co nejdříve. Mimořádný talent je podle psychologů rozpoznatelný od tří let a je dobré podchytit ho v předškolním věku. Osmá základní škola ve Frýdku-Místku patří k těm několika, které s nadanými dětmi pracují. Čtvrtým rokem tam pro ně funguje speciální třída. A škola si budoucí prvňáčky také sama hledá v mateřských školách, které navštěvuje školní psycholog. „Zaměřuji se na celkovou osobnost dítěte, zajímá mne, jestli už nečte, na jaké úrovni je jeho matematicko-logická inteligence, jestli už počítá a podobně,“ líčil psycholog René Gavlas.

Video Vzdělávání nadaných dětí - reportáž Nadi Chattové
video

Vzdělávání nadaných dětí - reportáž Nadi Chattové

Výzkumy ukazují, že výjimečně nadané děti se za nepříznivých okolností učí potlačovat své schopnosti, zvyknou si pracovat v podvýkonu a často jim to zůstane. To se často děje v normálních školách, v kolektivu s méně bystrými spolužáky a pod vedením učitelů, kteří se jim dostatečně nevěnují. „Protože se nudí, zlobí, mají kázeňské problémy,“ říká Jiří Rozehnal z frýdecko-místecké školy, který s nadaným dětmi pracuje řadu let. Je také členem Mensy České republiky sdružující lidi s IQ nad 130, která se rovněž podílí na vyhledávání talentů, organizaci klubů a speciálních tříd ve školách.

Pro učitele je výuka nadaných dětí, které většinou čtou a počítají už v mateřské škole, velmi náročná. Protože speciální výukové materiály pro tyto žáky neexistují, pedagogové si je vytvářejí sami. „U nás vše záleží na kreativitě těchto učitelů,“ potvrdila Škrabánková.

Například učitelce speciální třídy Osmé základní školy ve Frýdku-Místku zabere příprava na výuku vždy hodinu až dvě. „Každá hodina musí být propracovaná a šitá na míru těmto dětem,“ říká Vojkovská. Škola si vyhledává nejen nadané děti, ale i jejich učitele. „Nejsou v tomto směru specializovaní absolventi pedagogických škol. Tipujeme si vhodné učitele a pak s nimi dál pracujeme,“ uvedla ředitelka Osmé základní školy Marie Rojková.