Aby se hned v den vydání prodalo vaší knihy víc než milion kusů, na to musíte být buď Joanne Rowlingová anebo Dan Brown. V tomto případě se jedná o druhého jmenovaného. A toto závratné číslo se týká jeho poslední knihy – Ztraceného symbolu. A co víc – očekávané pokračování příběhů profesora z Harvardu Roberta Langdona se stalo populárním hitem ještě před vydáním.
„Miliónový“ Dan Brown
Zprávy o rekordním nákladu (6 a půl milionu výtisků) ve všech médiích, fotografie na titulních stranách největších světových deníků a kniha na pultu snad každého knihkupectví. Tomu se říká úspěch, který by chtěl mít každý – Dan Brown se tím navíc netají, v několika rozhovorech přiznal, že chtěl být vždy slavným spisovatelem. Slavným je. Je ale i kvalitním autorem a stane se z něj klasik, anebo jde spíš o produkt dobře vymyšlené a správně načasované marketingové kampaně? Je to jako s Vieweghem. Jak se něčeho hodně prodává, hned je to podezřelé.
„Dan Brown napsal už před Da Vinciho kódem jiné knihy a ty při prvním vydání úspěšné nebyly. Dan Brown se stal hvězdou přes noc. Da Vinciho kód byla jedna z prvních knih, u kterých jsem zaregistroval obrovskou reklamní kampaň, připomínalo mi to marketing k premiéře filmu,“ řekl mi v rozhovoru americký knihkupec Tom Lowenburg, který provozuje v New Orleans malé, ale velmi tradiční a kvalitní knihkupectví. Už Brownovu první úspěšnou knihu doprovázelo mnoho tiskových zpráv, akcí, letáků a plakátů. Někdo dobře odhadl, že v tomto žánru je na trhu díra. Ve Spojených státech zůstala kniha 3 roky v prodeji v pevné vazbě, odpověděl mi Lowenburg, když jsem se zeptala na jeho zkušenosti s knihami Dana Browna. „To byl obrovský úspěch. Většinou to trvá tak půl roku nebo rok, kdy jde kniha z pevné vazby do paperbacku. Znamená to, že už o ni mezi čtenáři není takový zájem a že klesne i její cena. U Da Vinciho kódu to tak ale nebylo hodně dlouho.“
I zkušenosti s novinkou – Ztraceným symbolem – mluví o tom, že Dan Brown je momentálně na vrcholu popularity. Vydání provázely stejné obstrukce jako knihy Harryho Pottera. I když měl knihkupec krabici s výtisky ve svém obchodě už několik dní, nemohl ji rozbalit, ani dát do výlohy. Porušil by smlouvu. Z knih se staly jakési svaté předměty, o které se lidé chtějí přetahovat.
A co je nejzajímavější, a co kritikům určitě nejvíce leží v žaludku, je, že se o něj přetahují jak lidé vzdělaní, kteří o symbolech, se kterými Brown rád a často pracuje, ale i o historii něco vědí, ale i ti, kteří mají pocit, že díky Brownovi se jim otevírá studnice poznání. Jeho vymyšlené příběhy a konstrukce jsou velmi uvěřitelné. Jsou tak realisticky popsané a do detailu vymyšlené, že člověk často ani nepochybuje, že Brown má pravdu. Jakkoliv je Brown autorem přeceňovaným a dobrým produktem nakladatelství zaručující vysokou prodejnost, faktem zůstává, že Brown umí čtenáře nadchnout, umí je vtáhnout do děje a ví, jaký charakter by měl mít zajímavý hrdina. Proto miliony prodaných výtisků, proto dva zfilmované příběhy a třetí pravděpodobně na cestě.