Regionální rádia si stěžují na celoplošné stanice kvůli reklamám

Praha - Téměř čtyři desítky regionálních rádií si stěžují u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a u poslanců na způsob, jakým konkurenční celoplošné stanice vysílají reklamy. Podle jejich názoru celoplošné stanice porušují zákon, neboť v jednotlivých regionech vysílají ve stejný čas odlišné reklamy, a tím nesplňují podmínku jednotného celoplošného programu pro celou ČR. Sporem rádií se rada již zabývá a zahájila v té souvislosti i správní řízení. 

Podle dostupných údajů celoplošné stanice takzvaně odpojují vysílání
reklamních bloků v jednotlivých regionech již delší dobu. Před nedávnem se ovšem změnil mediální zákon, a tím se podle regionů změnila i pravidla pro vysílání.

„Přestože platná právní úprava odpojování jednotlivých částí vysílání od programu nepřipouští, k takovému jednání ze strany některých provozovatelů celoplošného vysílání prokazatelně dochází,“ píše se v otevřeném dopise, který dnes poskytl Lukáš Novák z mediální skupiny Media Bohemia (dříve Stamford Managing), pod níž patří 27 regionálních rozhlasových stanicích, jejichž týdenní poslechovost přesahuje podle údajů firmy 2,8 milionu lidí.

„Jako regionální provozovatelé rozhlasového vysílání jsme tímto postupem provozovatelů celoplošného vysílání poškozováni,“ míní regionální rádia,
která své programové projekty založila na specifice regionu, pro který vysílají, a návratnost soukromé investice pak na příjmech zejména z reklamy od regionálních zadavatelů.

Regionální stanice zároveň zaznamenaly v souvislosti se sporem snahu
celoplošných stanic změnit mediální zákon. "Taková legislativní změna by
měla na regionální a lokální rozhlasové stanice likvidační ekonomický dopad," míní regiony.

„Už běží správní řízení a rada jedná, obstarává si například důkladné právní posudky, protože spor je to doopravdy složitý,“ uvedl předseda vysílací rady Václav Žák. Na programu nadcházejícího zasedání rady v
příštím týdnu spor rádií není, ale zřejmě se objeví na některém z dalších.