Spore, hra od tvůrců The Sims, slibuje nevídaně tvořivé vyžití

Emeryville (Kalifornie, USA)/Londýn - Hra The Sims, jejíž prodeje nedávno dosáhly 100 milionů kusů, dokázala k počítačovým hrám přitáhnout zatím zcela nedotčené zástupy. Stala se tak jedním z titulů, které potvrdily pozici her jako plnohodnotné umělecké platformy.

Dnes do distribuce přichází nová hra studia Maxis jménem Spore, ve které hráči dostávají kontrolu nad evolucí mimozemských organismů. Ovlivňovat vývoj mohou od prvních buněk až po vyspělé civilizace. Díky internetu vzniká z hráči utvářených planet celý vesmír, obývaný bezpočtem různých prapodivných stvoření a kultur.

Od tematického záběru série The Sims, ve které hráči ovlivňují život virtuální postavy, jde o obrovský skok. „Spore by měla zcela změnit způsob, jakým se lidé dívají na počítačové hry. A snad i to, jak vnímají tvořivost hráčů,“ říká hlavní designér, Will Wright.

Revoluce? Kdo jiný než Will

Revoluci v herním designu už Will Wright způsobil několikrát. Tvůrce The Sims zastává názor, podle kterého se jeho dcerka při hraní moderních počítačových her věnuje stejně tvořivé a umělecky hodnotné činnosti, jako je třeba hra na housle. Cílem jeho projektů je rozvoj myšlení, hravosti a tvořivosti.

Své neotřelé nápady a unikátní pohled na vývoj médií připisuje výchově, ve které si na něj rodiče vždy udělali čas, vzdělání podle metod Montessori, deskovým hrám a science fiction. Odmítá konvenční metody výuky a mimo jiné je zapřísáhlým ateistou.

Na začátku 90. let si získal herní svět titulem SimCity, ve kterém se hráčům otevřel koncept „hracího písečku“. Měli budovat a rozvíjet město, starat se o jeho chod a spokojenost obyvatel. Jak těchto cílů dosáhnout bylo na každém hráči zvlášť. Koho místy složitý systém nebo kritické poznámky zmlsaných virtuálních obyvatel omrzely, mohl na své SimCity vypustit Godzillu, tornádo, E.T.-ho nebo létající talíře. Málokdo ale měl to srdce.

Nová hra jde ještě dál. Jedinečným způsobem kombinuje výtvory jednotlivých hráčů: Většina stvoření, se kterými se setkáte, je výsledkem fantazie jiných hráčů. Design sází na obrovskou otevřenost a interaktivitu spojenou s pokročilým umělým chováním ekosystémů a v nich vznikajících myslících kreaturek.

Krok vstříc multimediální generaci

Základem Spore je soubor nástrojů, které hráčům dovolují upravovat vzhled a chování jejich stvoření. Zpočátku má hráč na výběr například počet bičíků, které buněčné organismy užívají k pohybu. Později ovlivňuje počet očí nebo končetin až nakonec dostane možnost vybírat mezi směry společenského vývoje, podobou nástrojů, vozidel i vesmírných lodí. Tím dávají vzniknou „sporám“, které systém přes internet „recykluje“ zasazením do světů dalších hráčů.

„V podstatě jsme ušetřili,“ říká producent Thomas Vu, „Dáme hráčům nabídku aktivit a možností vývoje, čímž si obsah hry vytváří z větší části sami.“

Spore má být nevídaně multimediální: Přímo v jejím základu je například začleněna funkce, díky které se hráčem vytvořené potvůrky jediným kliknutím objeví na YouTube.

Propojení hry s internetem a mísení hráčských nápadů by mělo ve Spore dosáhnout zatím nevídaných rozměrů. Od projektu si studio Maxis slibuje vznik obrovské sítě hráčů, proměnlivé a živelně se navzájem obohacující.

  • Buněčné stadium hry Spore autor: -, zdroj: en.wikipedia.org http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/396/39579.jpg
  • Pokročilé stadium hry autor: -, zdroj: en.wikipedia.org http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/396/39580.jpg
  • Editor evolučních změn autor: -, zdroj: en.wikipedia.org http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/396/39582.jpg
  • Galaxie ve hře Spore autor: -, zdroj: en.wikipedia.org http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/396/39583.jpg