Mafra zpoplatnění webů nechce, Economia ho naopak rozšíří

Praha - Mediální skupina Mafra, jejíž součástí jsou servery iDnes.cz a Lidovky.cz, upustila od úvah o zpoplatňování informací na internetu. Píše to týdeník Marketing & Media (M&M), podle kterého Mafra dosud považovala za nutné, aby vydavatelé hledali cesty ke zpoplatňování webů. Vydavatelství Economia, které mimo jiné provozuje zpravodajský server iHNed.cz, se naopak chystá zpoplatnění svých webů rozšířit.

„Výsledky zpoplatňování, které vidíme v zahraničí, nás odrazují. Došli jsme k závěru, že budoucnost placených webů může být pouze pro specializované servery nebo úzké cílové skupiny,“ řekl M&M člen představenstva společnosti Dalibor Balšínek.

Vydavatelství Economia nyní vybírá poplatky za online přístup do archivu Hospodářských novin. „Určitě plánujeme další zpoplatnění,“ řekla ředitelka divize Nová média Andrea Tomšů. Vydavatelství ovšem ještě nemá přesně vyjasněno, jakých částí jeho internetových aktivit se nové zpoplatnění bude týkat.

Platit je ochotna jen asi jedna pětina lidí

Zahraniční zkušenosti i české průzkumy ukazují, že za zpravodajství na webu je ochotno platit maximálně 20 procent uživatelů, píše M&M. V Česku je kromě archivu Hospodářských novin placený přístup například na část stránek týdeníku Reflex. Podle průzkumu společnosti Mediaresearch za internetový obsah odmítá platit celkem 81 procent českých uživatelů, pokud budou informace jinde k dispozici zadarmo.

Informace o zpoplatňování přístupu ke zpravodajství ze zahraničí nejsou pro vydavatele povzbudivé. Například britskému listu The Times od července, kdy začal zpoplatňovat přístup na své webové stránky, klesl počet návštěvníků stránek o 87 procent. Majitel deníku, společnost News International, počátkem listopadu uvedla, že za stejnou dobu list získal na 105 000 předplatitelů svého internetového vydání.