Zakladatel Amazonu kupuje ztrátový list The Washington Post

Washington - Zakladatel obchodu Amazon Jeff Bezos koupil list The Washington Post. Zaplatí 250 milionu dolarů, v přepočtu skoro pět miliard korun, a to v hotovosti. Bezos převezme slavné médium od rodiny Grahamů, která jeden z předních amerických deníků řídila po čtyři generace. Mezi nejznámější kauzy, za kterými deník stál, je aféra Watergate. Kvůli ní nakonec odstoupil americký prezident Richard Nixon. 

„Roky důvěrně známých problémů v odvětví novin nás přiměly položit si otázku, zda by jiný majitel nebyl pro Post lepší,“ uvedl šéf mediálního domu Graham. Upozornil přitom na Bezosova „technologického a obchodního ducha“ a prohlásil, že zakladatel Amazonu bude „mimořádně dobrý nový majitel“ listu. Prodej má být dokončen do 60 dní.

Washington Post Company je v současnosti vlastníkem několika televizních stanic a provozuje vzdělávací divizi Kaplan. Tyto aktivity budou Grahamovi dále vlastnit. Majitele nezmění ani tituly jako Foreign Policy nebo časopis Slate. Společnost Washington Post Company ale změní jméno. Jeho novou podobu však Graham zatím neprozradil.

Podle auditorské společnosti Alliance for Audited Media byl The Washington Post letos v USA sedmým nejoblíbenějším deníkem s celkovým nákladem 474 767 výtisků. Ve srovnání s loňským rokem to je propad o 6,5 procenta, napsal server BBC. Čtenáře a inzerenty list podobně jako jiné noviny ztrácí ve prospěch internetu. „Naše tržby se sedm let snižují,“ uvedl Graham v dopise zaměstnancům.


Jeff Bezos
Jeff Bezos

„Hlavní důvod je sedm let trvající ztrátovost, loni vydavatelství skončilo v minus 54 milionech dolarů. Majitelé to nemohli financovat,“ vysvětlil také šéfredaktor Marketing Sales Media Daniel Köppl.

Bezos kupuje prestižní deník jako soukromník, a ne jako zástupce firmy Amazon. Nechal se slyšet, že vnímá „kritickou úlohu“ listu ve Washingtonu, a ujistil, že hodnoty The Washington Post se měnit nebudou. „Povinností listu zůstane služba jeho čtenářům, nikoli soukromým zájmům jeho majitelů,“ uvedl Bezos ve sdělení zaměstnancům The Washington Post, které bylo zasláno také médiím.

V otevřeném dopise na webu The Washington Post ale Bezos upozornil, že v následujících letech list „pochopitelně“ čekají změny. „Internet mění skoro každou část zpravodajského byznysu: zkracuje zpravodajské cykly… a umožňuje nové druhy konkurence, z nichž některé nesou malé nebo žádné náklady na zpravodajskou činnost,“ uvedl. „Budeme potřebovat inovace, což znamená, že budeme muset experimentovat,“ dodal.

Akcie Washington Post Company po uzavření burzy stouply o více než pět procent na cenu 599,85 dolaru za akcii, což je nejvyšší úroveň za skoro pět let.

„Mám pocit, jako kdyby se právě oženil starý přítel, který byl nesnesitelný, pořád ale zaujímal část mého srdce,“ uvedl podle webu Financial Times bývalý novinář prodávaného listu. Podle mediální expertky Rebeccy Liebové ze společnosti Altimeter Group je dohoda o prodeji The Washington Post nečekaná jako máloco, i když při hlubším zamyšlení „dává smysl“ - kvůli digitálním aktivitám, tedy oblasti, ve které má Bezos zkušenosti.

Video Události o změně vlastníka deníku The Washington Post
video

Události o změně vlastníka deníku The Washington Post

„To, čeho jsme teď svědkem, je výměna vydavatelské generace. Staří vydavatelé opouští prostor a uvolňují ho novým. Rozhodně to není signál zániku tištěných médií,“ dodává Köppl.

Změny v mediální sféře

The Washington Post není v posledních dnech jediný americký list, který změní majitele. Americké vydavatelství The New York Times Company v sobotu oznámilo, že skupinu New England Media Group, která zahrnuje deník The Boston Globe a některé další lokální tituly, prodalo Johnu W. Henrymu, který je hlavním majitelem baseballového klubu Boston Red Sox. Hodnota transakce je 70 milionů dolarů - zlomek částky, za kterou vydavatelství deník před dvaceti lety koupilo. Samotný deník ho tehdy stál 1,1 miliardy USD, poznamenal deník New York Times.

A například o víkendu skupina internetových médií International Business Times (IBT) oznámila, že za blíže neupřesněnou částku kupuje od internetové společnosti IAC/InterActiveCorp zpravodajský časopis Newsweek. Ten přitom v poslední době působil už jen na internetu.