ČT bude vybírat poplatky i pomocí mobilních telefonů

Praha - Česká televize umožní zhruba v polovině ledna divákům zaplatit koncesionářské poplatky také prostřednictvím mobilního telefonu. Aplikace je nyní v podobě demoverze. Program nese název DZone a stojí za ním společnosti DIRECT pay, Erika a Crowsnest. Zájemci o tento způsob platby si stáhnou aplikaci z internetových stránek ČT nebo formou zprávy DMS. Smlouvu má ČT podepsat do dvou týdnů, informoval obchodní ředitel televize Robert Kvapil.

„Smlouva je nyní ve schvalovacím kolečku a její podpis je víceméně formalitou,“ řekl Kvapil. Nový způsob platby podle něj přináší zejména pohodlí, jednoduchost a rychlost, která umožní provést platbu i v den splatnosti. Přesto podle něj tuto službu zpočátku využije jen několik desítek tisíc diváků, a to hlavně mladší cílová skupina. Celá operace pak bude stát uživatele 3,10 Kč.

ČT od ledna hodlá zavést placení koncesionářských poplatků také prostřednictvím platebních karet v bankomatech České spořitelny a Československé obchodní banky. „Zde už je dohoda uzavřená. Tento způsob platby však bude podle mých předpokladů spíše okrajový, jelikož zde na plátce čekají vyšší transakční poplatky, které si účtují banky za platby kartou,“ řekl Kvapil. ČT již nyní umožňuje vedle tradiční možnosti prostřednictvím SIPO také posílání peněz přímo na účet nebo placení kartou přes internet či pomocí složenek.

Chystá se další kampaň k hrazení poplatků

Veřejnoprávní televize na příští rok připravuje novou kampaň k hrazení poplatků, jejímž cílem je mimo jiné snížit počet neplatičů. To by se mělo týkat především právnických osob, u nichž letos ČT ztrácí podle Kvapila 584 milionů Kč. „Chceme pomocí aktivní kampaně získat alespoň třetinu z těchto peněz, jelikož pro ČT je to značná částka,“ řekl Kvapil s tím, že ze zhruba 280 000 právnických osob je jich registrovaných k platbám poplatků 42 000 a z nich je 12 700 neplatičů. U fyzických osob je nyní žalovatelných neplatičů kolem 25 000.

Lidé nyní platí za jeden přijímač 135 Kč. Loni takto ČT vybrala 5,786 miliardy korun a letošní plány počítají s výběrem ještě o něco vyšším. Právě poplatky jsou hlavním příjmem ČT, která dále získává prostředky z merchandisingu a z reklamy a sponzoringu. Podle odhadů očekává ČT příjem z klasické reklamy 550 milionů korun, což je meziroční pokles 30 procent a u sponzoringu budou výnosy kolem 200 milionů korun, tedy meziroční pokles 26 procent.