Česká divadla se filmu nebojí

Praha – Pražské Divadlo ABC uvádí dnes v premiéře přepis slavného oscarového filmu Pedra Almodóvara Vše o mé matce. Zdaleka to není první případ, kdy je předloha z plátna převedena na divadelní prkna. Dalo by se dokonce říct, že adaptace úspěšných filmů zaplavily česká divadla. Jen ABC jich má na repertoáru několik - Postřižiny, Šakalí léta nebo Trierovo Prolomit vlny.

Ne vždy je ovšem jednoduché dostat práva na divadelní přepis a málokdy se stane, že divadelní verze je stejně dobrá, nebo lepší než ta filmová. „Ptejme se, jestli se ze scénáře povedlo udělat dobré divadlo, nebo ne. Zda je původem film, nebo román, to už je podružné,“ podotýká teatrolog Vladimír Just.

Pedro Almodóvar například nepovoluje adaptace svých filmů na jeviště, udělal výjimku pouze v případě filmu Vše o mé matce, který má příběhem a prostředím k divadlu nejblíže ze všech jeho snímků. Adaptaci slavné filmové předlohy o hledání naděje a mnoha konvenčních i šokujících podobách lásky uvádí Divadlo ABC v české premiéře.

Reportáž Jiřího Svobody a rozhovor s Vladimírem Justem (zdroj: ČT24)

„Určitě může vsadit na silný příběh a výrazné herecké výkony,“ odhaduje režisér inscenace Peter Gábor, v čem mohou divadelní režiséři a scénografové konkurovat filmové kameře, střihu a výtečnému hereckému obsazení.

Fellini a Kaurismäki se povedli na plátně i na prknech

Dalším divadelním přepisem na českých jevištích je Felliniho Zkouška orchestru, kterou do repertoáru Divadla na Vinohradech vybral a režijně nazkoušel Martin Stropnický. Představení mělo nejen připomenout slavný film, ale ukázat i souhru téměř celého vinohradského souboru na jevišti.

„Fellini je jako stvořený pro divadlo, ale je velmi náročný, protože v jeho filmech je spousta figur, navíc často pracuje s typy, s detailem,“ uvedl Stropnický, s čím se jako režisér musel při Zkoušce orchestru nejvíce poprat.

Stropnického inscenaci ocenila kritika stejně jako jinou divadelní dramatizaci filmu - Muže bez minulosti. Kaurismäkiho filmový scénář volně a s velkou fantazií pro Dejvické divadlo připravil Miroslav Krobot. „Není v tom žádné přiklánění k filmové poetice,“ prozradil, co jej vedlo k výběru zrovna této látky, „spíše nás zajímalo převedení do divadelního tvaru a především téma.“

Divadlo může hrát cokoli… i telefonní seznam

Divadelníci připouštějí, že současných textů takové kvality, jako jsou filmové scénáře, není mnoho. Podle jejich názoru film jako daleko atraktivnější médium odčerpává výjimečné scenáristické talenty. „Zdá se mi, že současní divadelní tvůrci váhají, jako by nevěděli, jak mají příběh postavit, zatímco film to už dokázal,“ tvrdí například dramaturgyně Městských divadel pražských Věra Mašková.

Podle Vladimíra Justa se divadlo filmových scénářů nemá důvod bát: „Nevidím v tom ohrožení svébytnosti divadla, naopak, divadlo si uvědomuje, že má vlastní jazyk a že může hrát cokoli, i telefonní seznam. Jde o to, jaké téma si z filmového scénáře vybere a jestli je to dobré, nebo špatné divadlo. Navíc filmové zpracování má pro divadlo tu výhodu, že divák zná téma a je předem postaráno o určitou marketingovou strategii.“

Vše o mé matce v divadle ABC není zdaleka posledním filmem, který se dočkal divadelní podoby na českých jevištích. Na březen chystá divadelní verzi svého úspěšného snímku Musíme si pomáhat i Jan Hřebejk v Divadle na Jezerce, Divadlo pod Palmovkou připravuje Rain mana a Národní divadlo Dogville.

  • Zkouška orchestru zdroj: Divadlo na Vinohradech http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1445/144427.jpg
  • Muž bez minulosti autor: Hynek Glos, zdroj: Dejvické divadlo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1445/144428.jpg
  • Rain Man v Divadle pod Palmovkou zdroj: Divadlo pod Palmovkou http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1440/143922.jpg