Operní Macbeth je proti přírodě

Jako poslední operní premiéru sezony připravilo pražské Národní divadlo krvavé Verdiho drama podle Shakespearovy tragédie. Král Macbeth v něm zápasí o svůj osud s přírodními silami, které se vzepřou jeho intrikám a zločinům.

Macbeth intrikuje i v opeře (zdroj: ČT24)

Národní Verdiho Macbetha popisuje jako psychologický operní thriller, v němž je drama důležitější než „krásný zpěv“. „Je to velice temná opera o lidském zlu, které se rodí v člověku. Verdi se pokusil v rolích naznačit daleko hlubší psychologickou studii lidských postav,“ upřesnil autor hudebního nastudování Jiří Štrunc.

Macbeth je bezuzdnou ctižádostí, nezřízenou touhou po moci a především svou manželkou veden do hry plné vraž a intrik, která mu nakonec vynese trůn. „Nejsou rafinovanými zločinci jako třeba Richard III., který se ve zlu vyžívá. Vina je stahuje, až je dovede k totálnímu šílenství,“ domnívá se režisér Martin Čičvák.

Na zločiny, které se na jevišti odehrávají, vrhá stín obrovská skála, meteorit zastiňující slunce. Podle Čičváka symbolizuje vzbouření přírody. „Když člověk páchá násilí proti řádu, proti univerzu, celý vesmír se převrátí naruby,“ vysvětluje. „Příroda udělá jak u Shakespeara, tak i v naší inscenaci obrovskou vzpouru, asi jako ve filmu Larse von Triera Melancholie. Sýček napadne orla, kobyla sežere své mladé, noc se převrátí v den a pohne se birnamský les.“

Macbeth
Zdroj: Národní divadlo Praha/Patrik Borecký

V opeře Národního divadla nastal tento temný obrat zatím jen dvakrát - v sedmdesátých let a pak v roce 2002 v inscenaci Vladimíra Morávka. V nejnovějším nastudování začne Macbeth intrikovat 11. června. 

V titulní roli vystoupí bulharský barytonista Anton Keremidtchiev nebo Martin Bárta a v příští sezoně také Richard Haan. Role Lady Macbeth svěřili v Národním Andě-Louise Bogze a v alternaci slovenské sopranistce Jolaně Fogašové.

Vydáno pod