Karel Dobrý hraje v Kolowratu Vincenta van Gogha

Praha - Předposlední novinkou činohry Národního divadla v Praze bude hra Stefana Massiniho Ohlušující pach bílé přibližující životní osud Vincenta van Gogha. Zakladatele moderního malířství, který měl na kontě jediný prodaný obraz, když jako sedmatřicetiletý zemřel, ztělesní Karel Dobrý. V režii Lucie Bělohradské se na komorním jevišti divadla Kolowrat dále představí David Matásek, Filip Rajmont nebo František Němec. Premiéra se koná ve středu 29. května.

Inscenace je už třetí „životopisnou“ prací režisérky Bělohradské na této scéně, a to po Leoši Janáčkovi a Virginii Woolfové. Sama přiznává, že se jí splnil jakýsi sen o triptychu na téma výjimečný umělec, výjimečný životní osud.

  • „Je to rozevřený vějíř mezi literaturou, hudbou a výtvarným uměním, mezi tak sobě vzdálenými bytostmi. A přesto mají Woolfová, Janáček a van Gogh cosi společného. Posunuli hranice svého oboru, ale jako by člověk sledoval stejný zápas - o prosazení svého proti všem. A za jakou cenu,“ uvažuje autorka představení.

O Vincentu van Goghovi byly napsány regály knih a studií, jeho život byl vším výjimečný a hraniční stejně jako celá jeho osobnost, domnívá se Bělohradská. Proto si podle ní nezaslouží jakékoliv zjednodušení typu vyděděnec společnosti s geniálním talentem či osamělá duše.

Kde neexistuje jiná barva než bílá

„Byl to člověk svému okolí i sám sobě nesrozumitelný. Spolu s autorem jsme se vydali průsmyky jeho nitra. Tápeme jimi, hledáme, ptáme se. Tak asi jako každý, kdo se s osobností van Gogha setká,“ vysvětuje Bělohradská. Příběh se odehrává mezi strohými bílými zdmi pokoje v ústavu pro duševně choré.

Vedle van Gogha je námětem hry i psychiatrie a její proměny na konci 19. století. Také proto se mohou diváci těšit na příběh, v jehož ohnisku je lidská duše. „Je to intimní hra, která stojí a padá s herci. Je plná tajemství; jako celý malířův život. Klade otázky, neodpovídá - to nechť udělá každý sám,“ dodala režisérka.

Jak se asi žije malíři v místě, kde neexistuje jiná barva než bílá? ptají se divadelníci. Za poutavě a citlivě vystavěný text dostal autor Stefano Massini v roce 2005 cenu Premio Pier Vittorio Tondelli.

Další informace na webu Národního divadla.