Recenze: V Laterně magice jsou kostky dobře vrženy

Laterna magika rozpohybovala kostku (zdroj: ČT24)

Novinkou Laterny magiky z řady LaternaLAB je projekt Cube, v němž se jevištní pohyb prolíná s atraktivní vizualitou – minimalistickou scénou na šikmě a videomappingem. Představení vyznívá moderně ve všech ohledech, variantností výkladu jednotlivých úseků, tanečním jazykem i využitím technologií.

Autory experimentálního počinu jsou Pavel Knolle, Štěpán Pechar a David Stránský. Hlavními interprety pak skupina osmi tanečníků, kterým vyváženě sekundují industriální hudba (Jan Šikl) a choreografie (Štěpán Pechar, David Stránský). O režii a výtvarnou koncepci se postaral Pavel Knolle. „Začali jsme Rubikovou kostkou, ale báli jsme se, aby to diváky i nás příliš nesvádělo jen k tématu hlavolamu a neutopili se v tom významově. Nakonec zbyla kostka jako tvar, jako prostor,“ vysvětluje režisér.

Hravá svoboda kostky

Nápad s kostkou tvůrcům přišel na mysl už o pár sezon dříve, při práci s mappingem na dlaždice piazzety. Společná estetika Cube vznikala téměř rok, v kooperaci s dalšími pracovišti Národního divadla. Inscenátoři střídají postupy, některé obrazy startuje hudba, jiné fyzická akce nebo filmová simulace. Divák má stálou možnost vlastního asociování, takže mu ta hodina, kterou představení trvá, velmi rychle uběhne. Kostka umí stísnit, na druhou stranu staví velkorysou architekturu, nutí k přemýšlení, nese zdroj hry.

Cube
Zdroj: Benjamin Peguero/Národní divadlo

Cube potřebuje aktivního diváka, fantazií se podílejícího na symbolice kusu. Projekce zde funguje coby svébytný partner, nikoli jako obrazový doprovod, v tomto ohledu ctí scénický kaleidoskop tradici Laterny magiky a zároveň ji posouvá současným směrem.

Černá, bílá a emotikony

Proměny perspektivy i vzájemná podpora momentálního a natočeného děje zaručují neustálou dynamiku. Fanouškům výtvarného umění řád promítané sítě připomene op-art Victora Vasarelyho nebo jinou geometrickou abstrakci. Ostatně legendární Černý čtverec na bílém poli představil už Kazimir Malevič před víc jak sto lety. Černobílá elegance nestárne.

Tým zapojil rovněž mobilní „chat komunikaci“, promítají se emotikony a tato konverzace sklízí úspěch u publika, podobně jako výjev fotografující se dvojice v pomalém rytmu francouzského ploužáku. Sugestivně působí světelný déšť okolo dvou otáčejících se a fosforeskujících bytostí, syntetický vjem vyvolává esoterní zážitek.

Dalších repríz Cube se diváci dočkají až 4. a 12. května, což zájemcům umožní zajištění vhodného místa v hledišti Nové scény. Jelikož se promítá přímo na zkosenou hrací plochu, doporučuji sezení ve vyšších řadách, odkud je na pódium celistvější pohled.