Aj Wej-wej kvůli uprchlíkům chodí i k holiči

Vše, co děláme, je symbolické, nepochybuje čínský umělec Aj Wej-wej. Symbolický význam pro něj má i návštěva holiče - pokud pracuje v uprchlickém táboře. V jednom takovém na řecko-makedonské hranici se Wej-wej, který se různými aktivitami neustále snaží upozorňovat na svízelnou situaci uprchlíků v Řecku, nechal ostříhat.

Aj Wej-wej v táboře Idomeni

Zdroj: ČTK/ZUMA Autor: Danilo Balducci

V přeplněném táboře Idomeni doufá nejméně deset tisíc lidí v nejistých podmínkách, že se znovu otevřou hranice s Makedonií. Na služby tamního holiče vystál Aj Wej-wej trpělivě frontu jako jakýkoliv jiný zákazník, jen mu za zkrácení vlasů a vousů místo pěti eur (135 Kč) zaplatil dvacetieurovou bankovkou (540 Kč).

„Potřeboval jsem si ostříhat vlasy, je to už dávno, co jsem to neudělal, a myslím, že to je pro mě ten správný čas. A samozřejmě je to symbolické. Vše, co děláme, je symbolické. Pro mě to znamená, že zanechávám něco ze svých vlasů na této půdě a že se mi už nikdy nevrátí.“

Aj Wej-wej

Nový sestřih je další z akcí, jimiž se čínský umělec vyjadřuje k aktuální situaci. Před několika dny také v Idomeni zorganizoval minikoncert, při němž na klavír hrála mladá syrská uprchlice. Na ostrově Lesbos letos otevřel ateliér, v němž má společně se svými studenty z Číny a Německa vytvořit několik projektů na téma uprchlické krize. 

Asi největší pozornost v souvislosti s upozorňováním na utrpení běženců přitáhl, když se nedávno nechal vyfotografovat ve stejné poloze, v jaké byl nalezen na mořském břehu utonulý tříletý syrský chlapec Ajlan Kurdí. Fotografie bezvládného dětského těla se stala symbolem dětských obětí současné migrační krize.