Lubomír Typlt pořádá na Vyšehradě kníraté dostaveníčko

Fenomén knírů se v Praze už netýká jen slavného Movemberu. Národní kulturní památka Vyšehrad znovu otevírá Galerii Vyšehrad a do upraveného interéru hned na úvod zasadila výstavu Kníraté odpoledne Lubomíra Typlta. Návštěvníci budou moci umělcovy nejnovější malby posoudit až do 12. dubna.

Jak vnímá současný obraz Lubomír Typlt? Většinou jako chimérickou situaci, k níž autor dospívá přirozenou cestou. Lidský mozek obsahující nespočet dat prý není schopen kriticky vyhodnotit, a tak plátno skončí otevřenou situací. Tyto otevřené obrazové konstelace Typlt rozvíjí především na základě inverzního vztahu mezi námětem (figurou) a pozadím (rámcem). Figura či námět se stávají „obětí“ pokusů a experimentů, které se je snaží ponížit a ovládnout. Figura je barevně rozkládána, rentgenována, deformována pohybem či vnějšími tlaky, je na ní pácháno fyzické i psychické násilí.

Typlt si krutě pohrává s obrazy i s těmi, kteří je posléze vyhodnocují. Pomocí chaosu se snaží rozptýlit všechny lidské smysly, což se pak paradoxně snaží odlehčit temným humorem a ironií.

„Pomocí malířských prostředků vytváří dokonalý model informačního a vizuálního přesycení. Zviditelňuje únavný informační smog a upozorňuje na jeho neblahé důsledky pro lidskou orientaci ve světě,“ říká o Typltově práci kurátor Petr Vaňous.

Právě on je autorem nové koncepce v prostorách pozůstatku středověké strážní věže na skále nad Libušinou lázní. S Kníratým odpolednem cílí na Typltovy čerstvé práce a celou výstavu pojmenoval právě podle jednoho z obrazů.

  • Není to ale zdaleka jediná akce, kterou galerie chystá. Od letošního března se tu návštěvníci budou mít možnost pravidelně setkávat s umělci střední a mladé generace, kteří se zaměřují především na malbu, kresbu a příbuzné disciplíny. Během roku se tak představí např. Zbyněk Sedlecký, Miroslav Polách nebo Jan Poupě (1988).