Oscara si odnáší Birdman

Los Angeles – Cenu Akademie známou též jako Oscar pro nejlepší film získal snímek Birdman. Cenu si odnesl také jeho režisér Alejandro Inarritu. Soška za nejlepší neanglický film míří díky snímku Ida do Polska ska díky filmu Ida. Herecké ceny získali Eddie Redmayne, jenž vystoupil jako Stephen Hawking v Teorii všeho, a Julianne Moore za titulní roli vědkyně s Alzheimerovou chorobou ve filmu Still Alice. Český kandidát na Oscara film Fair Play letos nebyl mezi finálovou pětkou. Jedinou stopou tak zůstává automobilový veterán českého majitele ve filmu Grandhotel Budapešť oceněném čtyřmi soškami.

„Neanglický“ Oscar pro polskou Idu je po řadě neproměněných nominací prvním pro polskou kinematografii v této kategorii. „Je to fantastické, tak prestižní ocenění polský film ještě nemá. Doufám, že to celkově změní globální pohled na polskou kinematografii,“ řekl po svém životním úspěchu režisér Pawel Pawlikowski. Černobílý snímek Ida pracuje s tématem komunistického období v Polsku, ale vrací se i k událostem druhé světové války, v konkurenci ruského Leviathanu či mauritánského Timbuktu.

Držitel oscara, režisér filmu Ida Pawel Pawlikowski
Zdroj: ČTK/AP/Jordan Strauss

Přes jedinečný polský úspěch a ocenění hereckých hvězd jiných snímků patřil oscarový večer bezesporu Birdmanovi. Film získal ceny pro nejlepší snímek, nejlepšího režiséra a scénář. Hůře dopadl ambiciózní film Chlapectví, jehož naděje krmilo například číslo 100 na Metacritic. Z jeho nominací uspěla Patricia Arquetteová nominovaná jako herečka ve vedlejší roli. Tvůrci Chlapectví přitom měli i podle předpovědí získat podstatně více sošek, například Richard Linklaker měl podle očekávání získat cenu za nejlepší režii, jež však připadla Alejandru Inarrituovi. Z devíti nominací proměnil Birdman celkem čtyři, posledním úspěchem byla cena pro kameramana Emmanuela Lubezkiho.

Podívejte se na zahájení oscarového večera

Jediné, v čem se Birdmanovi opravdu nedařilo, byly herecké ceny. Své nominanty měl ve třech kategoriích, neuspěli ale Michael Keaton v hlavní roli, Emma Stoneová ve vedlejší roli ani Edward Norton nominovaný na Oscara pro herce ve vedlejší roli. Ten totiž patří Jonathanu Kimbleu Simmonsovi za film Whiplash. Ceny za hlavní role potom patří Eddiemu Redmayneovi a Julianne Mooreové. Kromě Oscara ji publikum v Dolby Theatre ocenilo potleskem ve stoje.

Co do kvantity sošek měl ovšem film Birdman konkurenta v podobě Grandhotelu Budapešť. I tomu připadla čtyři ocenění za kostýmy, masky, produkci a hudbu. Cena za nejlepší vizuální efekty, jejichž nominanti se stále častěji skládají z docela jiných titulů, než je tomu u zbylých Oscarů, patří letos filmu Interstellar.

Pozornost vzbudil Oscar za dokument. Putuje zprostředkovaně do Moskvy za Edwardem Snowdenem. Cenu udělila Akademie filmového umění a věd dokumentu Citizenfour, který pojednává o něm, rozhodnutí je považováno za jasný vzkaz Hollywoodu americké vládě.

I filmová akademie se ale stala cílem politicky podbarvené kritiky. Mimo jiné autoři oceněné písně Glory z filmu Selma, který pojednává o Martinu Lutheru Kingovi, poukázali na fakt, že mezi nominovanými herci v hlavních a vedlejších rolích byli výhradně běloši. Podle Lonnie Lynna (čili Common) a Johna Stephense (neboli John Legend) je to důkaz, že téma, o kterém film pojednává, je stále živé. Patricia Arquetteová se potom věnovala otázce rovnosti mužů a žen, kritizovala, že ženy mají ve Spojených státech nižší platy než zbývající polovina populace.

Spíše než zamyšlení vyvolalo smích prohlášení Birdmanova režiséra Inarritua. „Určitě jste mi to udělali abych musel mluvit anglicky, protože to mi opravdu nejde. Možná zavede vaše vláda nějaké imigrační restrikce. Aby to vyhrál už druhý Mexičan v řadě, to je podezřelé,“ řekl v narážce na loňské ocenění režiséra Gravitace Alfonsa Cuaróna.

Tradičními tématy, která předávání cen provázejí, jsou móda a výkon moderátora. Tím byl letos Neil Patrick Harris, který však diváky příliš neoslnil. Označují ho za nudného, poukazovali, že chyběla překvapení, která Harris sliboval v upoutávce. Výjimkou mohl být snad jeho výstup ve spodním prádle.

Českou stopu na Oscarech netřeba hledat lupou, je ale velmi nepřímá

Film Fair Play, který se za Česko ucházel o letošního Oscara pro cizojazyčné filmy, nebyl ani mezi nominovanými. Nejvýraznější český otisk v oceněných filmech tak tentokrát pochází ze Stuttgartu. Jde o skromnou filmovou hvězdu, která zazářila – nikoli poprvé – ve filmu Grandhotel Budapešť, konkrétně Mercedes-Benz 260 D Pullman z roku 1938. Patří Josefu Landsmannovi, který vzácný veterán zdědil po otci. Ten ho našel havarovaný v příkopu u Vysokého Mýta. Josef Landsmann svůj skvost filmařům půjčuje a na filmování řádně připravuje. „Vždycky se připravuje – je velké leštění, luxování, mytí. Pepíček si všechno udělá sám, má úžasné znalosti,“ podotkla partnerka Josefa Landsmanna Hana Fátorová. Mercedes 260 D Pullman hrál v Grandhotelu Budapešť hotelové taxi. Nepochybně přispěl k jeho Oscaru za produkci. Samostatná cena pro nejlepší dopravní prostředek se totiž v Dolby Theatre zatím neuděluje.

Česká stopa na Oscarech: Mercedes pro Grandhotel Budapešť (zdroj: ČT24)