West Side Story se vrací na Broadway

New York - Proslulý muzikál West Side Story se po třech desetiletích vrací na newyorskou Broadway obohacen o určité aktualizace. Původní nastudování z roku 1957 posloužilo jako předloha stejnojmenného filmu oceněného čtyři roky po divadelní premiéře Oscarem. Současná inscenace obsahuje na rozdíl od původního textu španělské dialogy a libreta několika písní. Také některé scény doznaly změn, jako by se tvůrci snažili ubrat záporným postavám na sympatiích publika.

Muzikál s hudbou Leonarda Bernsteina, s texty Stephena Sondheima a podle původní choreografie Jeroma Robbinse nastudoval autor scénáře, jednadevadesátiletý Arthur Laurents. Po několika úvodních představeních bude mít inscenace premiéru dnes večer v newyorském divadle Palace.

„Jednadevadesátiletý Arthur Laurents do toho šel, podle mého názoru, protože on už bez té práce nemůže být. Naštěstí se producentům podařilo sestavit mezigenerační tým, a to by mělo dobře fungovat. Mladá generace dává do práce novou energii a nové nápady a veteráni své zkušenosti z práce na Brodwayi, což je velmi specifická oblast,“ upozornil v rozhovoru v pořadu Před polednem na ČT24 muzikálový publicista Michal Prostějovský.

Zásadní aktualizace nového nastudování

„Mým největším problémem, dokonce i v době prezidenta Baracka Obamy, je, že existují lidé, kteří nechtějí změny, a už vůbec ne v představení považovaném za klasiku. Ale my jsme to museli změnit. Nemohu prostě jen udělat repliku originálu. Museli jsme se ptát sami sebe, proč to teď uvádíme,“ řekl Laurents deníku Los Angeles Times.

„I muzikály by se měly inovovat, přestože byly ve své době velmi zdařilé. Kromě toho, že současné inscenace jsou daleko více dynamické, muzikálové divadlo přešlo od stylizace k realističtějšímu pojetí včetně brutality. To je případ i West Side Story, kde se od kočkování dvou band přešlo k větší syrovosti a autentičnosti,“ doplnil Prostějovský.

Laurents ke své aktualizaci dále dodal: „Žraloci jsou izolovaní, čelí příšerné bigotnosti. A my to nyní vykreslujeme používáním španělštiny v klíčových písních a scénách. To byla změna, kterou představení potřebovalo.“

Místo písní, které zná svět s anglickými texty, jako například I Feel Pretty nebo A Boy Like That, uslyší obecenstvo na Broadwayi Siento Hermosa a Un Hombre Así. Španělština zazní i v dialozích mezi Portoričany.

Režisér šel ve změnách ještě dál. V jeho pojetí nejsou Letci roztomilými rváči, jak je více méně líčilo původní nastudování, ale fanatiky a bezcitnými vrahy. Nebál se v tomto smyslu upravit ani Bernsteinův hudební prolog, při němž na scénu přicházejí arogantní a strach nahánějící členové bělošského gangu.

Pozměnil také některé scény. Tradičně komický výstup s policistou Krupkem má pro členy gangu vyznívat méně sympaticky. Tonymu z klanu Letců, jehož vzorem je nešťastný Shakespearův Romeo, přidal na rozhodnosti, a ze závěrečného obrazu vyškrtl procesí odnášející zavražděného Tonyho z jeviště. „Představení musí být realistické. Copak policista může dovolit, aby odnesli tělo z místa činu?“ vysvětluje Laurents.

Španělské dialogy a písňové texty pro inscenaci napsal devětadvacetiletý Lin-Manuel Miranda, autor scénáře k muzikálu In the Heights o životě hispánců v New Yorku, který loni získal prestižní cenu Tony za nejlepší muzikál na Broadwayi. S překladem, často protkaným jadrnými španělskými výrazy, souhlasil i autor původních textů. Jako jedinou podmínku si Sondheim vymínil, aby zůstalo zachováno schéma rýmů anglického originálu.

Laurents trval na tom, aby Portoričany ztvárnili hispánci, protože tyto postavy „nemohou mluvit středoškolskou španělštinou“. Do hlavní ženské role Marie, která se podobně jako Shakespearova Julie zamiluje do člena znepřáteleného klanu, obsadil v New Yorku neznámou jednadvacetiletou Argentinku Josefinu Scaglioneovou, kterou viděl na YouTube v argentinské produkci muzikálu Hairspray. Tonyho hraje třicetiletý rodák z Arkansasu Matt Cavenaugh.

West Side Story se na Broadwayi hrála naposledy v roce 1980

Nynější nastudování s náklady 14 milionů dolarů uváděla produkce v čele s Kevinem McCollumem v předpremiérách od 23. února. Na vstupném dosud inscenace vydělávala přes milion dolarů týdně, a zařadila se tak rázem mezi nejvýnosnější představení na současné Broadwayi. Za dalších 14 milionů dolarů už jsou prodané lístky v předprodeji.

  • West Side Story zdroj: West Side Story Brodway http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/749/74837.jpg
  • West Side Story zdroj: West Side Story Brodway http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/749/74838.jpg