Výstava ukazuje představu umělců o „druhé přírodě“

Praha - I počítačové hry si mohou ode dneška zahrát návštěvníci Galerie kritiků; počítačové projekce propojené s klasickou malbou a moderními technologiemi jsou základem výstavy Druhá příroda. Soubor děl Zdeňka Daňka, Jakuba Nepraše a skupiny Amanita Design připutoval z Východočeské galerie Pardubice. Díla tematizující vztah člověka a přírody zde budou k vidění do 29. dubna.

Zdroj: Východočeská galerie Pardubice Autor: Zdeněk Daněk

„Druhá příroda je to, co nás odděluje od bytosti výhradně biologické, to, co přesahuje naše instinkty a smysly, a nově i to, co nám umožňuje vstupovat do zcela nového světa 'druhé přírody' našich snů a představ,“ říká kurátorka výstavy, ředitelka Východočeské galerie Simona Vladíková. Výstavu koncipovala jako téma o vztahu člověka a přírody, o všech rozporech a problémech z tohoto vztahu vycházejících, ale také o úctě, pokoře a o úžasu nad principem, ze kterého lidé vzešli a k němuž se stále vztahují.

Autoři

Studio Amanita Design založili v roce 2003 Jakub Dvorský (1978) a Václav Blín (1975). Zabývají se tvorbou flashových her, animací a webových stránek. V roce 2004 uvedli hru Samorost o panáčkovi, který na malé planetce kroužící vesmírem plní rozličné úkoly. Na výstavě v Galerii kritiků je představen mimo jiné i nový společný projekt  Machinarium, další ze série flashových her.

Zdeněk Daněk (1977) se zaměřuje převážně na malbu a kresbu. K jeho malířským cyklům patří Zvířecí obrazy (z let 2000 až 2004) nebo Pozorování zvěře - Pardubicko (2002). Výstava Druhá příroda zahrnuje jak starší kolekce obrazů, tak autorova nejnovější díla.

Jakub Nepraš (1981) na sebe upozornil svou diplomovou prací Kultura, za kterou byl mimo jiné oceněn na uznávaném mezinárodním uměleckém veletrhu v italské Boloni. Součástí jeho absolventské práce na AVU byla digitální videokoláž Babylonská rostlina, zobrazující současnou společnost v mikroorganických strukturách jakéhosi živého rostlinného organismu - jednotlivé jeho části tvoří mnohokrát zmenšené záběry třeba na dálnici plnou aut, městský provoz či jiná místa s lidským hemžením. V Galerii kritiků je vystavena její blízce příbuzná videomalba Liána (2005) a nejnovější videoprojekce Jízda (2008).