Do světa s Josefem Ladou

Praha – Je to muž, který zachází s formou stejně svobodně jako já, prohlásil o Josefu Ladovi Pablo Picasso, když si byl prohlédnout výstavu jeho obrazů v Paříži. Čeští obdivovatelé Josefa Lady tak daleko jezdit nemusí, kromě Galerie v Uherském Hradišti uspořádala v adventním čase o něco skromnější výstavu také pražská Galerie Smečky. Do 22. ledna se její návštěvníci mohou vydat „do světa… na malebnou cestu Josefa Lady“, jak zní název expozice, na níž jsou k vidění i dosud nevystavovaná Ladova díla.

Výběrová kolekce představuje známého výtvarníka nejen jako malíře kvašových obrazů z vrcholného období 30. až 50. let, ale chce diváckou pozornost obrátit také na rané kresby z doby před první světovou válkou. „Těsně po roce 1989 byl Lada trochu opomíjen jako bývalý národní umělec, pozornost byla upřena k jiným výtvarníkům, kteří v předchozím období nemohli vystavovat. Nyní, s odstupem dvaceti let, si Lada opět získává zaslouženou pozornost, v posledních letech se pořádala řada výstav, vyšlo několik publikací,“ upozornil kurátor výstavy Lev Pavluch.

Devadesát jedna děl vystavených ve Smečkách bylo vybráno ze všech Ladových tvůrčích etap. Nejstarší kresby jsou datovány do roku 1908, přehled tvorby uzavírá poslední výtvarníkův obraz Hastrman v zimě z roku 1957. Některá z raných děl jsou přitom vystavena vůbec poprvé, například Výprask z roku 1911. Nechybí ale ani všeobecně známé obrazy zimy, hospodských rvaček nebo vodníků. Naopak chybí ilustrace ke Švejkovi, ty jsou podle kurátora natolik známé, že je do výběru nezařadil.

Zřejmě nejčastějším motivem Ladových obrázků jsou jeho rodné Hrusice, které si návštěvníci mohou na výstavě prohlédnout v zimě, na Velikonoce nebo i o pouti. „Rodná chalupa je velice známý motiv, protože Lada ji zobrazoval opakovaně ve svých kresbách,“ doplnil Lev Pavluch s tím, že ale na výstavu ve Smečkách vybral obraz, který je něčím výjimečný. „Je to jediný doložený olejový obraz Josefa Lady,“ vysvětlil.

Kolekce nazvaná „Do světa… Malebná cesta Josefa Lady“ má podle kurátorových slov představit Ladu nejen jaké oblíbeného českého výtvarníka, ale především jako jednoho z nejoriginálnějších malířů, a to přinejmenším v evropském kontextu.