8v8 letí Po Fredrikovi

Praha – Projekt 8v8 skrývá seriál scénických skic nových českých i zahraničních her, které každým rokem uvádí divadlo Letí. Představení se pohybují na pomezí scénického čtení a regulérní inscenace a jejich cílem především je, aby se divák seznámil s opravdu horkými novinkami tuzemského i světového divadla. Otvírákem letošních 8v8 bylo švédské gay monodrama Po Fredrikovi s Ivanem Luptákem v hlavní a jediné roli.

Nezávislé divadlo Letí se cíleně zaměřuje pouze na současnou dramatiku. Po Fredrikovi je další z řady současných gay dramat, divadlo jím navazuje na úspěch inscenací Svou vlastní ženou nebo Domeček pro buzničky britského dramatika Marka Ravenhilla. Hlavním hrdinou hry Mattiase Brunna je mladík jménem Johan – právě skončil střední školu a definitivně zjistil, že s holkama bude jen kamarádit. A v den, kdy potká Fredrika, začíná nejkrásnější a zároveň nejtragičtější kapitola jeho života.

„Vyrostl jsem v době, kdy se o HIV a gayích pořád mluvilo. Pak to ale najednou ustalo, nikdo ten problém moc neřešil. A tak jsem se rozhodl, že je potřeba na tento problém znovu upozornit,“ uvedl k tématu hry její autor Mattias Brunn, který se premiéry ve Švandově divadle osobně zúčastnil. Jeho monodrama zvítězilo roku 2005 v divácké soutěži stockholmského divadla Riksteatern a s úspěchem bylo uvedeno na mnoha evropských scénách.

Do češtiny text přeložil Miroslav Pošta a zrežíroval Petr Hašek. „Po Fredrikovi není v první řadě o homosexualitě, i když je to ukázáno na vztahu dvou chlapců. Ale je to spíše o síle, že se dá těmto okamžikům vzdorovat a že se dá žít i s takovou nemocí,“ upozorňuje režisér. Jak ukazují už zmíněné hry s gay tematikou, divadlo Letí se zaměřuje i na témata, která nemají pouze bojovat proti démonizaci homosexuality. Snaží se ukázat i stinné a často neviditelné stránky života homosexuálů.

Další premiérou v rámci projektu 8v8 bude „davové drama“ Pavla Trtílka nazvané Pět set milionů Číňanů míří na Západ hledat si nevěsty. Hra českého dramatika, básníka a překladatele je demograficko-politicky aktuální metaforou o tom, jaké následky může mít čínská politika jednoho dítěte. Premiéra je naplánována na 19. dubna.