Vědci luští „šifru“ Mistra Leonarda

Florencie – Asi nejznámějším portrétem v historii umění je Mona Lisa italského renesančního mistra Leonarda da Vinciho. Identita ženy, podle které obraz maloval, je ale stále zahalena tajemstvím. Po původu ženy se záhadným úsměvem pátrají vědci už stovky let. Teď ve Florencii probíhají rozsáhlé vykopávky, které mají definitivně rozluštit tuto šifru mistra Leonarda. Leonardo portrét upravoval až do své smrti v roce 1519, kdy už žil ve Francii. Díky tomu ho dnes vlastní Louvre. Muzeum podle záznamů, které se dochovaly, tvrdí, že jde o Lisu Gherardini, manželku Francesca del Giocondo.

Italští vědci této teorii věří. Aby ji ale teorii mohli potvrdit, snaží najít její ostatky, a potvrdit tak její správnost. Ve Vinci, rodné vesnici Leonarda, se ale nesetkali s pochopením. „Vášeň pro netradiční věci je stále více a více nepřirozená. Platí to i pro toto vyšetřování. Paradoxně ho můžeme nazvat vykrádáním hrobů. Někoho to fascinuje, v někom vzbouří prudérnost. Nic z toho, co tu vidíte, nemá ani zbla společného s aplikovaným vědeckým výzkumem - ať už by šlo o dějiny umění nebo antropologický fenomén renesance,“ vysvětluje Alessandro Vezzosi, ředitel muzea Leonarda da Vinciho.

Vědci se ale kritikou odradit nedají a najmuli tým, který má za sebou rekonstrukci tváře Danteho Alighieriho a objevení ostatků umělce Caravaggia. Poslední práce teď probíhají ve Florencii, kde Leonardo obraz namaloval. Lisa Gherardiniová byla ženou bohatého obchodníka s hedvábím. Je známo, že poslední dny prožila v konventu svaté Uršuly. Dnes je budova v troskách. I když neexistují žádné záznamy o jejím pohřbu, Vinceti věří, že je pohřbena pod podlahou krypty. Bylo zvykem, že významné donátorky ukládaly ženské řády právě tam.

Na řadu přijde rekonstrukce obličeje Lisy Gherardiniové

„Když vše půjde dobře a budeme mít štěstí, které potřebujeme, neboť tento komplex je velmi složitý, najdeme a identifikujeme její ostatky. Pak se posuneme do poslední fáze, a tou bude rekonstrukce obličeje. Bude ji provádět člen našeho týmu na univerzitě v Pise, ale také Francouzi a Kanaďané, aby byla zaručena maximální přesnost celého výzkumu,“ popisuje Silvano Vinceti, prezident Národního výboru pro oceňování historického a uměleckého dědictví. Tým využil geofyzikální radarový scanner, aby našel místo, kde jsou kosterní pozůstatky. Pak začal kopat. Objevené kosti putují na analýzu stáří a DNA. Vědci vědí zcela jistě, že žena, kterou hledají, zemřela v roce 1542 ve věku 63 let.

Silvano Vinceti, prezident Národního výboru pro oceňování historického a uměleckého dědictví:

„Víme, že Leonardo považoval obraz nejen za přesnou reprodukci svého modelu, ale také za zobrazení jeho podstaty a duše. Mona Lisa je podle našeho názoru směs různých modelů, ale nejvíce se podobá Lise Gherardiniové. Pokusíme se najít její lebku a rekonstruovat její tvář. Díky tomu budeme moci odhalit tajemství, které po desetiletí rozděluje historiky umění, odborníky na Leonarda i historiky.“

S problémy při určování původu nálezů výzkumníci počítají. Vůbec neurčili termín, dokdy by měli být s prací hotovi. „Samozřejmě se nám nemusí podařit objevit lebku, která měla obličej jako Mona Lisa. Možná objevíme Lisu Gherardini, která vypadala jinak. Fascinace tímto tajemstvím pak nezmizí, ale bude pokračovat. Ovšem s tím, že otázka ohledně jména Mony Lisy už nejspíš zůstane navždy nezodpovězená,“ myslí si Silvano Vinceti.

Leonardo si vzal tajemství identity záhadné ženy z obrazu do hrobu. Šlo o záměr, nebo jméno portrétované nepovažoval za důležité? Těžko odhadovat, proč to udělal. Tímto krokem však zaměstnal hledače tajemství minimálně na půl tisíciletí - a to je další nesporný úspěch dávného Mistra.