Recenze: Galakoncert Taneční konzervatoře hl. m. Prahy

Jako každý rok koncem června, patřila i letos prkna Stavovského divadla po dva večery Taneční konzervatoři hl. m. Prahy. Tradiční absolventský koncert, který bývá obvykle reprízován ještě druhý den po jeho uvedení, se letos ale uskutečnil jen jednou (18. 6.). Další večer jej nahradil slavnostní galakoncert k 65. výročí založení pražské taneční konzervatoře (19. 6.). Jeho dramaturgie sestávala z kratších čísel i delších choreografií různých žánrů a bohatý program rozhodně stál za zhlédnutí.

Večer otevřelo svižné defilé na hudbu P. I. Čajkovského, ve kterém se vystřídaly jednotlivé třídy školy od malých žáků až po ty nejstarší. Studenti předvedli maximum odpovídající jejich věku, jako vodítko pro rozlišení jednotlivých ročníků sloužila divákům barevná škála jejich baletních úborů. Pestrý program první části se skládal převážně z dobře známých klasických pas de deux, ale i z netradičních neoklasických či moderních čísel.

Představili se v nich bývalí absolventi školy působící na domácích i zahraničních scénách, vesměs laureáti mnoha mezinárodních soutěží, mezi nimi tak známá jména jako například bratři Otto a Jiří Bubeníčkové (1. sólisté baletu Johna Neumaiera v Hamburgu a baletu Semperovy opery v Drážďanech), Barbora Kohoutková (bývalá primabalerína zahraničních souborů) nebo Lukáš Slavický (1. sólista Bavorského státního baletu v Mnichově). Všichni předvedli precizní výkony a potvrdili, že mnozí absolventi pražské konzervatoře se stali opravdovou špičkou ve svém oboru.

Zlatým hřebem byla choreografie Jiřího Bubeníčka Canon in D major, která uzavřela první část galavečera. V díle pro tři tanečníky vystoupili oba bratři spolu s kolegou jednoho z nich, Jónem Vallejem, sólistou Semperovy opery v Drážďanech. Charisma tanečníků v okamžiku ovládlo celé divadlo. Jejich pohybový slovník vycházející z klasického tance, ale přitom velmi originální a provedení plné dynamiky a emocí diváky nadchly. Bratři Bubeníčkové byli dokonalí v sebemenším detailu a obecenstvo jejich výkon po zásluze odměnilo dlouhotrvajícím potleskem.

Po přestávce následovala část věnovaná kompozici Petra Zusky pod názvem Růže. Na písně z debutové desky české folkové skupiny Spirituál kvintet vytvořil Zuska přímo pro Bohemia Balet, soubor taneční konzervatoře, hravou a svěží choreografii, jejímž leitmotivem je láska symbolizovaná růží. Choreograf roztančil melodické nápěvy pocházející z doby renesance a vkusně pohybově ztvárnil veršované texty písní. Choreografie pro čtyři taneční páry, ve které se střídaly duety a sborové pasáže, byla pro diváky velmi příjemnou podívanou.

Třetí část zahájila Janáčkova Sinfonietta v choreografii Pavla Šmoka, kterou Bohemia Balet s úspěchem uvádí již od roku 2008. Mladým tanečníkům toto půvabné dvacetiminutové dílo sluší, interpretovali jej s lehkostí a mladistvým nadšením.

Jako poslední kus večera byla uvedena vtipná skeč Jakstohoven. Choreografie pochází pochází z pera tanečníků pražského Národního divadla, zakladatelů DekkaDancers a rovněž absolventů taneční konzervatoře, Toma Rychetského a Viktora Konvalinky. Začíná neregulérním běžeckým závodem, při němž se atleti různých národností snaží jeden druhého vyřadit ze hry, pokračuje příchodem Michaela Jacskona a v závěru graduje taškařicí uklízečů s košťaty. Z publika se při sledování tohoto tanečního čísla průběžně ozýval hlasitý smích a účinkující za něj sklidili veliký aplaus. 

Ze slavnostního galavečera odcházeli diváci s úsměvem na rtech. Odnášeli si mimořádné umělecké zážitky a snad někde uvnitř i kousek hrdosti na pražskou taneční konzervatoř. Máme v našem hlavním městě školu, která má opravdu dobré jméno a které se daří se plnit její poslání. Vychovává vynikající tanečníky, kteří se skvěle uplatňují jak doma, tak i na velkých zahraničních scénách.

Jakstohoven (choreografie: Tomáš Rychetský, Viktor Konvalinka; tančí: Bohemia Balet)
Jakstohoven (choreografie: Tomáš Rychetský, Viktor Konvalinka; tančí: Bohemia Balet)
Více fotek
  • Jakstohoven (choreografie: Tomáš Rychetský, Viktor Konvalinka; tančí: Bohemia Balet) zdroj: Taneční konzervatoř hl. m. Prahy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2661/266011.jpg
  • Růže (choreografie: Petr Zuska, tančí: Bohemia Balet) zdroj: Taneční konzervatoř hl. m. Prahy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2661/266031.jpg
  • Canon in D major / choreografie: Jiří Bubeníček; tančí: bratři Bubeníčkové (na snímku) a Jón Vallejo zdroj: Taneční konzervatoř hl. m. Prahy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2661/266008.jpg
  • Růže (choreografie: Petr Zuska, tančí: Bohemia Balet) zdroj: Taneční konzervatoř hl. m. Prahy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2661/266032.jpg
  • Janáčkova Sinfonietta zdroj: Taneční konzervatoř hl. m. Prahy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2661/266024.jpg
  • Janáčkova Sinfonietta zdroj: Taneční konzervatoř hl. m. Prahy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2661/266026.jpg
  • Janáčkova Sinfonietta zdroj: Taneční konzervatoř hl. m. Prahy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2661/266025.jpg
  • Jakstohoven zdroj: Taneční konzervatoř hl. m. Prahy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2661/266017.jpg
  • Jakstohoven zdroj: Taneční konzervatoř hl. m. Prahy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2661/266014.jpg
  • Jakstohoven zdroj: Taneční konzervatoř hl. m. Prahy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2661/266012.jpg