Zemřel malíř a sochař František Kyncl

Praha – Ve čtvrtek zemřel v německém Düsseldorfu jeden z předních představitelů konstruktivismu, malíř a sochař František Kyncl. Letos v listopadu by mu bylo 77 let. ČTK o tom informoval výtvarník a Kynclův blízký přítel Pavel Šmíd. Zatím není jisté, kdy a kde bude poslední rozloučení. Část umělcovy rodiny a přátel pobývá v Česku, jeho manželka Elsi Kynclová žije v Německu, kde se před více než 40 lety usadil i Kyncl. Podle Šmída se ale stále považoval za českého vlastence, i když mu jeho zdravotní stav v posledních 20 letech nedovolil rodné Česko navštívit.

Jednu z posledních Kynclových výstav v Česku hostil před čtyřmi lety zámek v Pardubicích. Východočeská galerie expozici nazvala Geometrie v meziprostoru a představila na ní průřez Kynclovou tvorbou od figurativních a expresivně laděných maleb ke geometrickým strukturám a monostrukturám. „Monostruktury jsou základním stavebním prvkem mých plastik. Začnu v ateliéru, otevřeným oknem mohu pokračovat zahradou, přes plot po rýnských loukách a lužních lesích, skrze Belgii a Francii až třeba na břeh Atlantiku,“ popisoval svou tvorbu sám Kyncl.

František Kyncl
František Kyncl

František Kyncl se narodil 21. listopadu 1934 v Pardubicích. Kunsthistorici jej řadí mezi nejvýznamnější české konstruktivisty druhé poloviny 20. století. Po vpádu vojsk Varšavské smlouvy byl nucen emigrovat do sousedního Německa. Usadil se v Düsseldorfu, kde studoval na tamní Akademii umění. Vypracoval se zde na uznávaného a všestranného umělce, který byl významným představitelem takzvaného düsseldorfského okruhu.

„Uviděl jsem první plátna, první plastiky a nedokázal jsem než se zhluboka nadechnout. Ze všeho nejvíc to připomínalo alchymickou potřebu dělat opakovaně to samé, stále a stále, donekonečna přidávat další a další,“ popsal před časem dojmy z Kynclovy tvorby Šmíd.

František Kyncl / dílo
František Kyncl / dílo

Kyncl byl také významnou osobností českého exilu. V Německu vydával časopis Schwarz auf Weis (Černé na bílém), který reflektoval českou nezávislou a exilovou výtvarnou scénu a zařazoval ji do evropského kontextu.