Kreolská hudba a louisianské bažiny Cedrica Watsona

Praha – Ačkoli Cedric Watson pochází ze sousedního Texasu, za hrdinu velkého formátu je dnes v Lousianě. Zřejmě nikomu před ním se nepodařilo proslavit v zahraničí s takovým úspěchem archaickou kreolskou hudbu jako osmadvacetiletému černošskému sympaťákovi. Americký hudebník, zpěvák, akordeonista a houlista Cedric Watson byl letos hvězdou i na festivalu Colours of Ostrava.

Za album L'esprit Créole kreolský kovboj, jak se mu s jemnou narážkou na texaský původ říká, získal nominaci na Grammy a následně se vydal na koncertní turné s kapelou, v níž na sebe upoutává pozornost Zydeco Mike, dredatý hráč na rubboard: plechovou valchu ve formě vesty. Střídá ji občas s bubny a rozpumpovanou kapelu Bijoux Creole (ještě bubeník s kytaristou a basistou) rozvlní v rytmu reggae.

„Já hraju na harmoniku. Pak tam máme housle, bubny a také valchu,“ upozornil Watson. Na festival Colours of Ostrava se podle svých slov těšil: „Miluji být v kterékoli zemi, kde jsem ještě nikdy nebyl, a to zvlášť v České republice.“ Češtinu slyšel poprvé ve svém rodném Texasu. „Je tam totiž spousta Čechů. Přišli tam na počátku 18. století. Je to stejný případ jako s Jižní Louisianou, kde se zase hovoří francouzsky a kreolsky. Do Louisiany se přestěhovali mí předkové a přivezli s sebou kreolskou muziku,“ doplnil.

Některé Watsonovy písně silně evokují louisianské bažiny, rýžová pole nebo prérii. „A takový ten lehký, pěkný život, kde se lidé pořád smějí, pijí a tančí, protože v Louisianě se lidé velmi rádi setkávají. Uvaří se něco dobrého k snědku a pak se jen tancuje. Ne v párech, ale všichni dohromady,“ uzavírá Watson.