Jedenáct umělců pohostí chlebem a solí

Praha - Výstavní prostory Karlin Studios své návštěvníky hostí Chlebem a solí, netradiční výstavou jedenácti výtvarníků z Česka, Francie, Itálie a Austrálie. V industriálních prostorách galerie čeká na návštěvníky například stůl s židlemi místo nohou nebo netradiční instalace fresky ze stovek tisíců nastřelovacích sponek, která zanikne spolu s koncem výstavy, jenž je naplánován na 11. září.

„Umění je něco, co velká část společnosti nedoceňuje, stejně jako řada lidí není schopná docenit chuť chleba se solí - ceněného, avšak prostého pokrmu,“ vysvětlil název expozice jeden z kurátorů Michal Novotný. V rámci výstavy se návštěvníkům představí instalace, fotografie, objekty i videa od celkem jedenácti umělců. Z Austrálie to je Peter Fitzpatrick, Anja Loughheadová a Daniel Savage, z Lotyšska Ivars Gravlejs, české národní barvy hájí Vojtěch Kouřimský, italské pak Antonio Rovaldi. Nejpočetněji jsou ovšem zastoupeni francouzští výtvarníci: Edouard Boyer, Didier Courbot, Marianne Maricová, Jean-Luc Vilmouth a Baptiste Debombourg.

Dílo  Baptisty Debombourga
Dílo Baptisty Debombourga

Právě jeho instalace rozměrné fresky ze čtyř set tisíc nastřelovacích sponek, které jednu po druhé autor umisťoval přímo na zeď galerie, trvala asi 140 hodin - umělec v hale strávil posledních deset dní 12 až 14 hodin denně. Freska bude přitom zničena s koncem výstavy. „Právě velké fyzické vypětí, které je tak pro některé lidi zbytečné, má upozornit na to, že důležitá je myšlenka, ne konečná realizace. Je to i známkou určitého sebeobětování se pro umění,“ uvedl k dílu Novotný s tím, že celá výstava má divákům nastínit postoj umělců k tomu, jak se vyrovnat s často znevažujícím pohledem společnosti na současné umění a vlastními pochybnostmi o jeho smyslu.

Instalace Petera Fitzpatricka
Instalace Petera Fitzpatricka

Těmi se zaobírá také Debombourgův krajan Edouard Boyer, který naopak vystavuje jen smlouvy s mezinárodními společnostmi, jež se v dokumentech zavazují ke sponzoringu jeho života. „Narážím na určité privilegované postavení umělců, již zdánlivě netvoří pro společnost nic smysluplného, a ta je přesto živí,“ vysvětluje Boyer.

Zájem návštěvníků vzbudila i hravá instalace fotografií Lotyše Ivarse Gravlejse, který několik let pracoval jako fotograf pro jeden český regionální deník. Stejně jako okolní objekty i tyto digitálně upravené snímky si žádají nemalou pozornost diváků pod heslem „najdi jeden rozdíl“. „Přidává knoflík na košili, vypínač na zdi nebo ptáky na obloze. Dílo tak hovoří o tom, že kreativita může pramenit i z nudy,“ vysvětluje Novotný.

Expozice Chléb a sůl se koná v prostorách bývalé tovární haly v Křižíkově ulici v Praze. Výstavu lze navštívit od středy do neděle, denně od 12:00 do 18:00.