Maarten van Heemskerck: Venuše a Amor ve Vulkánově dílně

Při pohledu na díla nizozemských mistrů ve Šternberském paláci nás na první pohled jistě zaujme dílo Maartena van Heemskecka Venuše a Amor ve Vulkánově dílně, jež mezi ta ostatní jaksi nepasuje. Ostatní nizozemští mistři byli spoutáni tím, co kolem sebe viděli. Malovali realitu, například sedláky, či všemožné karikatury. Umělec, výrazně ovlivněný svým pobytem v Římě, nechal v roce 1536 vzniknout dílu, jež je inspirováno tvorbou takových mistrů, jako byli Rafael či Michelangelo, který v té době pracoval na své slavné fresce Poslední soud v Sixtinské kapli.

Heemskerckovo dílo zobrazuje Venuši sledující svého chotě Vulkána, jenž je v mytologii popisován jako starý a nepůvabný, a jeho pomocníky, kyklopy. Bohyně přišla za svým manželem, aby si vyprosila zbroj pro svého syna. O důvodu provinilé tváře a sklopené hlavy Venušiny, jež k sobě vine malého Amorka, i o tom, proč jsou jednoocí kyklopové zobrazeni se dvěma očima, pohovoří kurátorka Olga Kotková.

Olga Kotková, kurátorka Sbírky starého evropského umění, se odborně zabývá německým, nizozemským a vlámským uměním 14.-17. století. K této tematické oblasti dosavadně publikovala asi stovku příspěvků. V poslední době připravila např. výstavu Albrecht Dürer: Růžencová slavnost 1506-2006 (Praha, NG, 2006) či Roelandt Savery: malíř ve službách císaře Rudolfa II. (Praha, NG, 2010-2011).

Další díl seriálu Národní galerie nikdy nezavírá přineseme opět v neděli 25. září. Ředitel Sbírky starého umění NG v Praze Vít Vlnas tentokrát představí obraz Svatý Jeroným od Jusepe de Ribery, jediné dílo tohoto malíře dochované v českých sbírkách. Všechny předešlé díly naleznete zde.