(Ne)viditelný Liszt útočníka na oko

Praha – Především na optické hře s křivkami a detaily staví své grafiky maďarský výtvarník István Orosz, jehož díla jsou do 1. listopadu k vidění v Maďarském kulturním středisku v Praze. Výstava je součástí oslav 200. výročí narození Ference Liszta, jehož hudbou se Orosz ve své tvorbě také inspiroval.

Zdroj: Maďarské kulturní středisko v Praze

„Je mnohovrstevnatá, mnohoznačná, není jednoplánová, tedy není postavena jenom na estetice,“ říká o Oroszově tvorbě český grafik Karel Míšek, který výstavu v Maďarském kulturním středisku uvedl. „Jeho díla jsou nesmírně inteligentní. Záleží také na divákovi, protože v té mnohovrstevnosti může číst každý něco jiného.“

Práce Istvána Orosze využívají těkavosti obrazů, které se samy vynořují a opět zanořují. Někdy je třeba se na dílo podívat z toho správného úhlu pohledu, například u anamorfóz, které se zobrazují pouze v zakřiveném zrcadle. „Používám techniky, které byly známé už v patnáctém, šestnáctém století. A dnešní svět se dá nahlížet z tolika úhlů pohledů, že mi přijde právě tato iluzorní výtvarná technika celkem na místě,“ poznamenává maďarský výtvarník.

Práce Istvána Orosze zasahuje ale i do jiných žánrů než grafiky, natočil také několik animovaných filmů. Sám sebe označuje za útočníka na lidské oko – často používá přezdívku Utisz (nikdo), vypůjčenou od bájného Odyssea, který díky ní přelstil a oslepil kyklopa Polyféma.

Výstava patří do podzimního programu, který Maďarské kulturní středisko připravilo k 200. výročí narození maďarského skladatele a klavírního virtuosa Ference Liszta. Projekt nazvaný Lis(z)tening to Hungary zahrnuje také přednášky a koncerty. Od 22. do 23.11. se v institutu koná 48hodinový maraton, během něhož si každý bude moci zahrát „toho svého Liszta“.