Cenzurované umění: obrazy z chlupů či lidské kůže

Praha – Expozici nazvanou Cenzurované umění hostí pražská galerie Vltavín. Provokativní díla tří umělců, která v uplynulých letech vzbudila bouřlivé reakce kritiků i publika, budou vystavena do 11. listopadu. Návštěvníci zhlédnou „Chlupatice“ Aleny Kupčíkové, která své obrazy vytváří z chlupů z ženského ohanbí, kontroverzní sochy Markéty Korečkové či objekty připomínající stažené lidské kůže od Jána Macka.

S negativními reakcemi veřejnosti, rušením výstav či odebíráním ocenění se v menší či větší míře setkali všichni ze tří prezentovaných umělců. Díky kurátorce Kateřině Tučkové spolu v této sestavě vystavují vůbec poprvé. Chrudimská rodačka a absolventka pražské Akademie výtvarných umění (AVU) Markéta Korečková (1975) se do sporu s uměleckými konvencemi dostala například se svými objekty menstruujících žen. Její brutální ztvárnění známých pohádek pak nelibě nesli svatebčané na pardubické radnici. Korečkové výstava Estrogen musela být v roce 2008 dokonce zcela zavřena.

Chlupatice i v Národní galerii

S cenzurou umění se setkala i další absolventka AVU Alena Kupčíková (1976), která vzbudila nebývalou pozornost svými obrazy „dámských klínů,“ jež vytvořila ze stovek chloupků. Některé z jejích „Chlupatic“ se dokonce dostaly do sbírky Národní galerie v Praze. Autorka i nadále pokračuje ve své provokativní tvorbě, kterou inovovala o techniku malby na plátno jediným ženským chloupkem, který je pak jako relikvie instalován u každého obrazu. Dvojici umělkyň pak na místě doplňuje slovenský výtvarník Ján Macko (1969), který šokoval svými předložkami připomínajícími člověka staženého z kůže.