Jízda na Graffitigerovi - cesta Pixy k Pixaru

Praha – Animátor Libor Pixa má zatím na kontě „jen“ krátkometrážní, převážně studentské filmy, ty ale nezůstávají bez povšimnutí. Ocenění získal Pixa například na tuzemských přehlídkách za snímek Psi-Cho (2007), do povědomí ovšem vstoupil především díky Graffitigerovi (2010), nominovaném na studentského Oscara. Pixa by rád jednou natočil i celovečerní film, kdoví třeba pod záštitou svého „jmenovce“, studia Pixar, jehož tvorbu má prý rád.

Do Pixovy filmografie přibude brzy i večerníček, který v současnosti připravuje pro Českou televizi. „Je to večerníček pro děti tak do deseti let, příběh o nejmenším slonovi na světě,“ prozradil. Seriál vzniká ve 3D, počítačovou 3D animaci vyučuje výtvarník na FAMU, kde studoval pod vedením Břetislava Pojara.

Pixovo jméno se ale v současnosti skloňuje především v souvislosti s krátkometrážním Graffitigerem. Příběh osamělého graffiti tygra, který po zdech a fasádách pražských domů hledá svou ztracenou lásku, zaujal mimo jiné Českého lva. Z udělování cen za rok 2010 si odnesl Cenu Magnesia pro nejlepší studentský snímek.

„Raději točím filmy beze slov. Mají větší mezinárodní uplatnění, nemusí se překládat, nonverbální humor bývá většinou univerzální,“ dodává ke Graffitigerovi Pixa. Rád by v budoucnu natočil i celovečerní snímek, k čemuž by mu úspěch na studentských Oscarech mohl pomoci. Na vzniku celovečerního filmu se už podílel – je režisérem a výtvarníkem jedné z čtyř epizod Autopohádek natočených podle stejnojmenných příběhů spisovatele Jiřího Marka.

Jako divák se Pixa prý nevyhýbá animované tvorbě pro široké publikum i pro zájemce na festivalech. „Z mainstreamové tvorby mám rád filmy studia Pixar, pochopitelně,“ říká Pixa s úsměvem, „protože vidím, jak jsou precizně udělané, perfektně promyšlené. Z festivalové, méně známé tvorby mám rád filmy, které přichází s novými technologickými nápady.“ Dodává, že sám při své práci už řadu technik vyzkoušel - například Graffitiger vznikl kombinací 2D kreslené animace a reálně natočených záběrů -, výběr se ale vždycky řídí až podle konkrétního námětu.