Rocc o transformaci oper: Snažíme se autu vrátit kolo

Praha - „Večer, když začíná představení, tak říkám: Končí veškerá protekce a veškerá nenávist a dělá se umění,“ prozradil Rok Rappl, který od začátku roku řídí dva pražské operní soubory – jeden v Národním divadle a druhý ve Státní opeře Praha – a musí se tak vyrovnat s napětím, které opětovné sloučení obou scén stále vyvolává. V pořadu Před půlnocí hovořil o transformaci, především ale o dramaturgickém plánu, v němž se změněné fungování opery projeví až v následující sezoně 2012/2013.

„Od 1. ledna vzniklo jedno vedení, jedna umělecká scéna, jeden sólistický ansámbl, který čítá zhruba padesát umělců, jeden dirigentský ansámbl, ovšem dva soubory a orchestry, které se nazývají podle budov, kde sídlí a umělecky tvoří - Státní opery a Národního divadla,“ shrnul změny v uspořádání opery slovinský režisér a scénograf Rok Rappl vystupující pod pseudonymem Rocc. Sloučení se dotklo také baletu, jehož šéfem je Petr Zuska.

Postupná transformace dvou scén, které se tak po dvaceti letech ocitly opět pod jednou správní a uměleckou střechou, by podle plánu měla skončit v roce 2015. V dramaturgii se bude projevovat postupně. Jednu operní scénu v hlavním městě považuje Rocc za rozumný počet při daných finančních možnostech – ND i SOP jsou příspěvkovými organizacemi ministerstva kultury.

Konkurence podle Rocca ani při oddělených scénách nefungovala, jak by měla, a ve zdravé míře zůstane zachována i po sloučení. „Dva soubory a orchestry budou motivovány k interní konkurenci, která bude obohacující ve smyslu inspirace. Navíc jsem toho názoru, že zdravá umělecká konkurence probíhá každý večer na jevišti,“ poznamenal.

I když ND a SOP tvoří od začátku ledna jeden celek, do konce sezony 2011/2012 budou fungovat odděleně v rámci svých repertoárových představení i plánovaných premiér. Některé opery se budou uvádět dokonce ve dvou provedeních, konkrétně Carmen, Rusalka a Kouzelná flétna. V případě Kouzelné flétny je opera uváděna nejen ve dvou režijních pohledech, ale také dvojjazyčně - ve Stavovském divadle česky a v SOP německy. První operní premiérou byla v SOP tento týden nová inscenace opery Tři Pintové, v Národním divadle chystají na 14. ledna Čarokraj.

„V mém plánu není žádné rozdělování – česká opera pouze v ND, světový repertoár pouze v SOP, ale snažíme se podle inscenačních záměrů a dramaturgických rozvah rozdělovat jednotlivé tituly podle divadelních budov,“ uvedl k programu na další sezony Rocc.

Prozradil i konkrétní chystané tituly: „V sezoně 2012/2013 připravujeme šest nových premiér – tří českých autorů a tří světových, každý z trojice bude odprezentován v jedné z budov: Mysliveček ve Stavovském, světová premiéra opery Vladimíra Franze v SOP a Smetanovy Dvě vdovy na scéně ND. Stejně tak tři opery mezinárodního repertoáru: Don Carlos v SOP, Gluckova opera ve Stavovském a na scéně ND Pelleas a Melisanda.“ Poslední jmenovanou operu Clauda Debussyho bude režírovat Rocc.

Rocc o sloučení ND a SOP

„Někdy mám dojem, že se před dvaceti lety od krásného automobilu odmontovalo kolo a po dvaceti letech se to kolo snažíme vrátit. Tím nechci říct, že mezitím ND běželo jako trojkolka a to kolo se potácelo samotné, ale chci říct, že krok spojení vnímám jako bytostně přirozený. Existence dvou samostatných oper nedávala žádnou racionální možnost konkurence za daných finančních podmínek. Za daných finančních možností je smysluplnější řídit s jedním uměleckým vedením a správou tři divadelní budovy.“


Dodal, že opera se chystá rozšiřovat i do dalších budov ve správě Národního divadla – na Novou scénu a do Divadla Kolowrat a uvádět netradiční formy hudebního divadla v netradičních prostorách podobně, jako byla loni v areálu psychiatrické léčebny v Praze-Bohnicích provedena komorní opera Philipa Glasse Les enfants terribles v režii Alice Nellis.

„Pan ředitel Ondřej Černý mě pověřil vedením do konce sezony 2014/2015 a tyto tři sezony vnímám jako minimum, aby se fúze mohla stabilizovat a aby se mohla stabilizovat půda pro normální běh,“ upozornil Rocc. Přestože transformace už začala, má stále dost odpůrců. Petici za zachování samostatnosti operního i baletního souboru SOP podepsalo přes 18 tisíc lidí. Výhrady mají i k Roccovi, u něhož odborářům vadí jeho mládí a údajná nezkušenost. Senátní petiční výbor tento týden požádal ministerstvo kultury, aby do konce května vyhodnotilo transformační kroky.

I přes pokračující protesty části zaměstnanců si Rappl prý váží toho, že jsou schopni od sebe oddělovat práci a námitky vůči novému uspořádání. „V těchto dnech je nesmírně důležité nadále vést dialogy, nadále vysvětlovat věci. Chápu, co se týká SOP, že ve chvíli, kdy něco končí, to může vyvolat negativní emoce, o to důležitější je komunikace,“ tvrdí Rocc.

0Slovinec Rok Rappl (Rocc) pracoval jako šéf uměleckého souboru Janáčkovy opery brněnského Národního divadla. Na JAMU v Brně vystudoval operní režii, postgraduálně scénografii v Curychu a v Offenbachu nad Mohanem. V sezoně 2007/2008 působil jako dramaturg opery Slovinského národního divadla v Mariboru, pak byl zástupcem uměleckého šéfa Janáčkovy opery. Hostoval jako režisér v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a v Národní opeře v Lublani. Od 1. července je uměleckým šéfem Státní opery, 1. ledna se ujal funkce šéfa opery Národního divadla.