Videa dneska točí skoro každý - i knihy

Praha – Filmový trailer jako upoutávka na snímek nikoho nejspíš nepřekvapí, podobný způsob oslovení diváka, respektive čtenáře, využívají ale i knižní nakladatelé. Vizuálním ztvárněním – krátkými, často i hranými videi – chtějí čtenáře přilákat ke knize.

Cílem trailerů je upozornit čtenáře, že knihy nejsou jen stránky s nehybnými písmeny. „Je třeba oživit knižní kulturu jako takovou, protože multimédia si žádají více než jenom písmenka a papír,“ vysvětlil manažer nakladatelství Argo Richard Klíčník, že i při propagaci „klasiky“, jakou kniha je, je třeba jít s dobou.

Filmovým jsou knižní trailery mnohdy podobné – používají podobné prostředky, aby se jim v sotva párminutové stopáži podařilo zaujmout. „Musím obrazem i zvukem navodit atmosféru knihy a přenést ji do třiceti sekund,“ upřesnil požadavky nakladatelů animátor Emil Křížka.

Video Reportáž Petry Schubertové
video

Reportáž Petry Schubertové

Knižní trailery jsou na zahraničním trhu běžná praxe, na tuzemském je začala většina nakladatelství používat až v loňském roce – ke čtenářům se trailer díky sociálním sítím nebo kanálu YouTube dostane snadněji než plakáty, které často lidé míjí bez povšimnutí.

„Každá cesta, jak se upoutá na literaturu, je dobrá. A v dnešní době, která je dobou internetu, dobou mediální a klipovou, je tohle mnohem bližší mladé generaci,“ poznamenal ke knižním trailerům Jaroslav Císař, koordinátor projektu Praha - město literatury.

Nejúspěšnější českou upoutávkou je trailer na titul, který sama vede žebříčky prodejnosti a čtenářského zájmu – na Pražský hřbitov Umberta Eca.