Recenze: Hospodin aneb Kdopak by se Boha BAR

V září s námi pluli na formanovské lodi Tajemství s představením Ode dna, nyní je do Prahy přilákala Afrika. Divadlo DNO z Hradce Králové zahajovalo první den festivalu Tvůrčí Afrika, realizovaného mimo jiné na malostranských scénách Divadla Na Prádle a Divadla Kampa. Pražská premiéra autorského kusu HOSPODIN aneb Kdopak by se Boha BAR (inspirovaného nejstaršími biblickými příběhy a volněji také humoristickou knihou Roarka Bradforda Černošský Pán Bůh a páni Izraelité) naladila festivalové publikum k zajímavé interakci.

Diváci si totiž, v neformálním prostředí divadelní kavárny, mohli sami vybrat některou z ukázek ze Starého zákona. Herci ji pomocí pár rekvizit ihned zpodobnili (aktuálně šlo tuším o s. 113, Noční výzvědy, omezení bylo jediné, od s. 217 již v dané publikaci začínal Nový zákon). DNO se improvizaci nevyhýbá, naopak ji zařazuje záměrně. Místy jejím prostřednictvím zachraňuje plynulost děje.

Černá jako duše

Hrací prostor je přímo pod barem, základními pomůckami jsou pivní lahve, sklenice, půllitry, duše z kola… Všichni jsme Afričani, zní podtitul přehlídky, a tak se nabízí paralela černých duší světa, kola s dušemi všech lidí… „Dneska ráno, když z postele se zved, měl divnej pocit, že zaniknout má svět…“ DNO drží konstrukci Hospodina písněmi, jednotlivé epizody jimi spojuje. Harmonika a hospodský zpěv (ženu ve sboru sice dva mužské hlasy přehluší, ale prostor pak dostává v sólech) připomíná styl písničkáře Václava Koubka. Nicméně texty nejsou žádnými kopiemi, místy posouvají děj a oživují náladu vyprávění i tam, kde se zpívá o potopě: „Jak voda stoupá, klesá mi nálada…“

Fyzický kontakt tří protagonistů (Jiří Jelínek, Zdena Mlezivová, Matěj Záhořík - harmonika) je natolik bezprostřední a těsný, že v rychlém sledu pohybů občas spadne některá z rekvizit na zem. Herci si ovšem vždy poradí a nečekaný zádrhel promění v nový nápad. Zvláště Jiří Jelínek je v tomto ohledu hbitý a vychutná si podobné akce.

Základ scénografie tvoří několik prázdných přepravek na lahve a igelitové pytle, které zobrazují vodu nebo velrybu. Černý igelit zastupuje také nepohodu mezi milenci. Zaujalo mě využití přepravky coby hotelu-plavidla (Noemova archa). Herečka do ní vkládá zvířata (pivní lahve), přitom napodobuje jejich typické zvuky, příjemná parodie. Kousek černé duše se během chvíle stává několika druhy zvěře. Loutkové divadlo na basách od piva, s podivnými panáky z gumových duší, působí jako momentální nápad, jehož spontaneitě podlehneme.

Výrazu představení by pomohlo více světla na scéně, ale na nasvícené jeviště si DNO v Hospodinovi nehraje. Chce probudit naši představivost (nebo aspoň zvědavost) jen tak, ve veřejném prostoru. Skupina ozvučuje vše, co má po ruce. Hraje drátem na plastovou bednu, cinká sklem, dupe do rytmu. Herci jsou civilní, žádné líčení, vnější efekty nebo převleky. Spojuje je jen bílá barva vrchní části oděvu. Přirozeně působí i pohyb herečky mezi diváky, když si tu a tam s pivkem k některému z nich přisedne.

Divadelní formace DNO připravila projekt Hospodin pro turné po českých hospůdkách a barech. Snadno přenosná a časově nenáročná inscenace dosud absolvovala pět různých repríz, například v Trutnově nebo v Brně. Autoři hru méně náročnému publiku postupně přizpůsobují a z Bible vybírají jen ty nejznámější pasáže (původní záměr měl prý intelektuálnější ambici).

„Divadlo DNO nemá svou stálou scénu a docela dost vyjíždí do jiných měst. V hospodách, kde hrajeme, to bývá padesát na padesát. Část lidí přijde na divadlo, část jsou štamgasti,“ svěřil režisér představení a autor textů písniček Jiří Jelínek. „V koutku vaší hospody / z kousků vaší hospody / zahrajem vám ty úplně nejstarší příběhy na světě / proroci, konce světa, hříšníci, světci, zázraky / představení se hraje nejlépe na baru / nebo kdekoliv jinde / kde mají půllitry uši…“

Za Hospodinem na bar můžete vyrazit už tuto sobotu, 26. března, od 17 hodin do hospody U Černého koně v Hradci Králové.

• Hospodin autor: Irena Vodáková, zdroj: Festival Tvůrčí Afrika http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2412/241103.jpg
  • Hospodin autor: Irena Vodáková, zdroj: Festival Tvůrčí Afrika http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2411/241099.jpg
  • HOSPODIN aneb Kdopak by se Boha BAR - texty Starého zákona v dramatizaci Divadla Dno (Matěj Záhořík s harmonikou, za ním Jiří Jelínek a Zdena Mlezivová) autor: Irena Vodáková, zdroj: Festival Tvůrčí Afrika http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2412/241102.jpg
  • Hospodin zdroj: Divadlo Dno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2411/241094.jpg