Vážná hudba, to je i dobrý byznys pro českou ekonomiku

Praha - Byznys kolem hudebních festivalů vážné hudby roste. Za loňský rok utratili návštěvníci a pořadatelé deseti tuzemských festivalů víc než půl miliardy korun. Akce vážné hudby přilákaly kolem padesáti tisíc návštěvníků. Na odborné analýze spolupracoval i Český statistický úřad.

Každá koruna utracená na festivalu vygeneruje pro českou ekonomiku 2,50 korun. „Městu to přináší zvýšenou ekonomickou aktivitu. Tím, že festival přiláká do města nové lidi a oni tam utratí hodně peněz, tak to samozřejmě zaměstná hodně lidí,“ uvedla autorka studie Tereza Raabová.

Některá města v západní Evropě proto do festivalů masivně investují. Například Salzburský festival má rozpočet 1 miliardu a 200 milionů korun. Samotná rakouská ekonomika tím ale vydělá dalších 6 miliard.

Zahraniční návštěvníci Pražského jara zvětší každoročně českou ekonomiku o 13 milionů korun. Cizinec totiž při své návštěvě utratí až sedmkrát více než tuzemský návštěvník. Musí si totiž zaplatit i ubytování či stravu. Cizinci zde také utrácejí za nákupy. „Navíc do ekonomiky přináší nové peníze. Neutrácíme je sami mezi sebou, ale utrácí je člověk, který je vydělal někde jinde,“ podotýká ředitel Asociace hudebních festivalů Jaromír Boháč.

Na festivalech vážné hudby vydělává i státní pokladna. Celková dotace státu dosáhla minulý rok 28 milionů korun, na odvedených daních se do pokladny vrátil dvojnásobek. „Jedná se o výbornou investici, často lepší než investice do některých průmyslových odvětví,“ podotýká ředitel Pražského jara Roman Bělor.