Fotograf Vondrouš se v rámci grantu pere za pražská sídliště

Praha - Komplexy paneláků v hlavním městě si leckdo spojuje se šedí, špínou a nudou. Toto zažité klišé se nyní pokouší nabourat fotograf Roman Vondrouš se svým projektem Fragmenty pražské metropole. Ten vytvořil v rámci grantu, který každoročně udílí pražský primátor na doporučení mezinárodní poroty Czech Press Photo. Unikátní sbírku fotografií představí Bohuslavu Svobodovi osobně i s komentáři.

Hlavním účelem grantu, jenž Praha letos uděluje již po šestnácté, je pomocí fotografií sledovat, jak se mění život metropole i ona samotná. Autoři mají na zdokumentování města jeden rok. Předchozími držiteli ročního tvůrčího stipendia jsou např. Karel Cudlín, Jan Ságl nebo Jaroslav Kučera. Tito umělci se svými hledáčky snažili zachytit především pražskou architekturu, dopravní tématiku či život v ulicích. Roman Vondrouš se však rozhodl kráčet vlastní cestou. 

Roman Vondrouš - Fragmenty Prahy
Roman Vondrouš - Fragmenty Prahy

Rozhodl se pro syrovou konfrontaci života na největších sídlištích, tedy na Černém Mostě, Jižním Městě, v Letňanech i Stodůlkách. „Fotografie městské sídlištní architektury v konfrontaci s lidmi mě oslovovala už dlouhou dobu a udělením Grantu Prahy jsem mohl pokračovat v objevování nových pohledů na lokality v metropoli, které většina lidí považuje za nezajímavé a odcizené,“ vysvětluje Vondruška. 

Na jeho obrázcích tak může nynější primátor Svoboda najít nevšední situace vymykající se normalitě. Vondrouš si totiž předsevzal, že dokáže z pražských sídlišť vymýtit pověst o fádní šedi uniformních staveb. Naopak se snaží poukázat na čím dál častější harmonizaci mezi architekturou a životním stylem obyvatel snoubící se s jejich „estetickými potřebami“. Tyto výstavby jsou už dnes otevřené způsobům, jak příjemně strávit volný čas. „Lidé běžně nejsou zvyklí od svého sídliště očekávat víc,“ dodává. 

Rodák z Pardubic již šestým rokem působí coby fotograf ČTK. Absolvoval Střední průmyslovou školu elektrotechnickou a momentálně ukončuje svá studia na opavském Institutu tvůrčí fotografie. Se svým fotoaparátem se v roce 2008 podíval i na letní Olympijské hry v Pekingu nebo na zimní olympiádu ve Vancouveru. 

Pražský grant však rozhodně není pro Romana Vondrouše prvním oceněním ve sbírce Czech Press Photo. Každoročně obdrží alespoň jednu cenu. Například loni získal druhou cenu v kategorii Příroda a životní prostředí a třetí cenu za Umění a zábavu.