Ve Vítkovické smaltovně umělci malují na plech

Ostrava - Čeští výtvarní umělci se sjeli do Ostravy na sympozium Smalt Art Vítkovice, které probíhá přímo ve vítkovické továrně. Nabízí dosud nepříliš známou výtvarnou techniku uměleckého smaltu a také možnost vypálit si jeho vůbec největší formát. Na světě jsou jen tři taková místa – ve Spojených státech amerických, v Anglii a právě ve vítkovické smaltovně.

Módní návrhářka Blanka Matragi v ostravské smaltově od čtvrtku tvoří plechové šaty. Jeden z jejích objektů je inspirován oscarovým filmem Černá labuť. „Je to úžasné. Prostor a materiál,“ svěřila se návrhářka. „Dopředu jsme poslala své návrhy. Podle nich se části soch vyřezaly laserem. Já jednotlivé díly nyní maluji a pak se objekty sestaví,“ vysvětlila svůj postup práce Matragi.

Pozvánku na Smalt Art dostala už loni. Tehdy ale odmítla z důvodu pracovního vytížení. „Letos jsem měla více času se nad tím zamyslet. Miluji technologie a odskočení od své celoživotní oděvní práce,“ říká. Své smalty rozhodně chce dělat trojrozměrné. „Celý život vytvářím trojrozměrné šaty. Takže mě rozhodně nemůže uspokojovat malování na plech.“

„Účastníci dostávají šanci zažít a vstřebat jak malbu na plech, který dosahuje rozměrů až 2,5 na 1,5 metru, tak jedinečnou atmosféru industriálního areálu. Zajímavou součástí výtvarného procesu se stává konečné vypálení každého díla v gigantické peci při teplotě vyšší než 800 stupňů Celsia,“ řekla Eva Kijonková, mluvčí společnosti Vítkovice Machinery Group, která sympozium pořádá.

Sochař Pavel Opočenský vzal díky sympoziu po mnoha letech do rukou štětec. „Maloval jsem snad naposledy někdy v deseti letech. Maximálně totiž skicuju. A to je jeden z důvodů, proč to pro mne může být zajímavá zkušenost,“ říká Opočenský.

Pochybuju, že Rubens by s tím maloval

„Klasická malba temperou na plátno, trvá řádově týdny až měsíce, kdežto tohle je otázka jednoho dne,“ zdůrazňuje malíř Martin Kuriš. „Smalty se nepoužívají na obrazy, ale na industriální kotle, vany a obrovské kontejnery. Nedá se říct, že by ty barvy byly nádherné. Pochybuju, že Rubens by s nimi maloval,“ naráží zase malíř Milan Kunc na umění jednoho z největších barokních mistrů.

Organizátoři sympozia chtějí posunout práci se smaltem dál. „Chceme, aby se zúčastnili této výtvarné disciplíny i výtvarníci z jiných oborů, kteří klasicky pracují s jiným materiálem. Mohou přinést nové nápady,“ vysvětluje organizátor Vladimír Chaloupecký.

„Nedá se malovat jako s barvami. Maluje se s tím, jako byste malovali hlínou nebo blátem. Je to strašně hrubý pigment,“ vysvětluje malíř Antonín Střížek. Smalt je křemičitá tavenina příbuzná sklu, která vytvoří na kovu celistvý ochranný povlak, hladký a lesklý. Výhradní předností této technologie je její vysoká odolnost vůči povětrnostním vlivům. I když je smalt křehký, dokáže bez změny barvy i lesku přečkat stovky let. Souhrn těchto vlastností umožňuje vystavit obrazy přímo v exteriéru a dostat je tak ven z galerií rovnou mezi lidi.

Sedmý ročník sympozia Smalt Art v Ostravě začal v pondělí 23. dubna. Hotové umělecké smalty mohou lidé vidět 1. května ve vítkovické smaltovně. Ve stejný den také proběhne den otevřených dveří ve společnosti Vítkovice.

Video Symposium smaltového umění
video

Symposium smaltového umění