Národní galerii chybí 35 milionů, připravuje Kupku & Co.

Praha - Rozdíl mezi finančními zdroji a potřebami Národní galerie (NG) v Praze je podle jejího ředitele Vladimíra Rösela 35 milionů korun. Část chce získat od sponzorů, ale galerii by výrazně pomohlo, kdyby jí ministerstvo kultury prominulo povinné odvody z odpisů.

„Od ministerstva dostaneme 227 milionů, ale z toho hned odevzdáme 30,5 milionu, které jdou na odvody z odpisů. Jednáme o prominutí těchto odvodů,“ oznámil dnes Rösel, když hodnotil první rok svého působení ve funkci.

NG pracuje s rozpočtem asi 320 milionů korun. V současné době přišla o jednoho z hlavních sponzorů. UniCredit bank, která NG přispívala milionem korun, se podle něj chce zaměřit na podporu regionálních galerií.

Spíše než na generální sponzoring se chce NG do budoucna zaměřit na sponzorování jednotlivých výstav. Modelovým projektem byla výstava Rembrandt & Co., kterou financovala holandská banka, jak naznačuje i název výstavy. Taková koncepce vyvolala polemiky mezi odbornou veřejností.

Gambrinus Rembrandt nebo světové renomé?

„Hrát si s anglickou hříčkou v souvislosti s výstavou české sbírky holandské malby 17. století mi nepřijde ani vtipné, to je prostě omyl,“ uvedl v ČT Jan H. Vitvar, vedoucí kulturní redakce časopisu Respekt. „Nerad bych, abychom se dostali do fáze, kdy se výstavy budou jmenovat Gambrinus Rembrandt. Takhle se to dělá ve sportu, v umění by se to tak dělat nemělo,“ vyjádřil Vitvar své obavy z „manažerského“ vedení.

Proti ostré kritice programu NG se ohradil profesor Lubomír Slavíček: „Pokud jde o tzv. marketingový název výstavy Rembrandt & Co., chtěl bych všechny kritiky upozornit, že podobné názvy v souvislosti se svými výstavními aktivitami používají i renomované světové galerijní instituce. Výstavy si totiž nedělají odborníci sami pro sebe, ale především pro veřejnost a tu je zapotřebí zaujmout.“

Kupka a prostorové změny

Na podzim připravuje NG výstavu Františka Kupky. Rösel odhadl náklady na tuto výstavu na 20 milionů korun, všechny je chce získat od sponzorů. NG také plánuje změny svých stálých expozic. „Půjde o prostorové, obsahové i dramaturgické změny,“ uvedl ředitel.

Reorganizace NG je plánovaná do roku 2016. Pro návštěvníky výstav bude asi nejviditelnější nové rozmístění stálých expozic. Do Salmovského paláce na Hradčanech by se mělo do jara 2014 přesunout středověké umění. Anežský klášter by měl od podzimu 2014 hostit sbírku umění 19. století. Během letošního roku už NG opustila Jiřský klášter a ukončí také působení v Domě U Černé Matky Boží.

Nejdelší čas na reorganizaci si NG dává na palác Kinských, kam by se měla přesunout stálá expozice francouzského umění 19. a počátku 20. století. Přesun by měl být dokončen v roce 2016. Do budoucna také bude muset vyřešit, kam přesunout sbírku orientálního umění, která je zatím v paláci Kinských. NG nepočítá s novou budovou, variantou pro asiatika je zatím Veletržní palác, kde chce vedení NG měnit instalace.

Provoz holešovického paláce vyjde na 80 milionů ročně, ale protože jsou v něm i depozitáře a pro umělecká díla z nich není jiný prostor, snaží se NG budovu udržet v chodu. Do Veletržního paláce chce také znovunavrátit výstavy finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Dále Pištěk, Křížek, Šejn, Demartini…

Rösel dále nastínil i výstavní plány NG. Do konce letošního roku se kromě Kupkovy výstavy uskuteční ještě prezentace díla Theodora Pištěka. Příští rok plánuje NG například retrospektivy Jana Křížka a Miloše Šejna, výstavu Huga Demartiniho nebo prezentaci tvorby českých a slovenských umělců posledních 20 let s názvem Navzdory rozdělení.