Fresh Film Fest manipuluje. Extraordinary, surprising, powerful

Praha – Tisková konference Larse von Triera, která se loni postarala o skandál v Cannes, a kurz italštiny se staly inspirací pro znělku 9. Fresh Film Festu. Z náhodné kombinace zvuku a obrazu vznikla ukázka manipulace, jež je také hlavním tématem letošního ročníku mezinárodního festivalu, zaměřeného na debutovou a studentskou tvorbu. Koná se v Praze od 29. srpna do 2. září.

„Máme pocit, že je třeba zdůraznit, že ať televizní zprávy nebo filmy, neustále je tu někdo, kdo nás manipuluje, kdo v nás chce vyvolat nějaké emoce, názory,“ objasnil výběr letošního tématu dramaturg přehlídky Michal Hogenauer. „V sekci Manipulace představujeme několik snímků, které se na téma dívají z různého úhlu pohledu.“

Promítat se bude například dokument WikiLeaks: Secrets & Lies od Patricka Forbese mapující vývoj událostí spojených s osobností Juliana Assange nebo snímek režiséra Gerta de Graaffa Myslící moře. „Toto dílo si pohrává s konceptem toho, co je filmová iluze či realita, propojuje svět samotné tvorby filmu a divákova vnímaní,“ doplnil Michal Hogenauer. Představí se také filmy britského dokumentaristy a průkopníka stylu docudrama Petera Watkinse včetně oscarového snímku The War Game. Součástí tematického programu budou i snímky Funny Games a jeho autoremake Funny Games USA od Michaela Hanekeho.

  • The War Game (1965, režie: Peter Watkins)
    The War Game (1965, režie: Peter Watkins) zdroj: FFF
  • Funny Games (1997, režie: Michael Haneke)
    Funny Games (1997, režie: Michael Haneke) zdroj: FFF

Z tuzemské tvorby k manipulaci přispěje dokument I am fishhead (režie: Misha Votruba a Václav Dejcmar) anebo v rámci doprovodného programu speciál Co všechno chcete vědět o seriálu 30 případů majora Zemana a báli jste se na to zeptat. „Jedním z principů Freshe je i prezentovat českou kinematografii. K tomu slouží nesoutěžní sekce Fresh Czech, snažíme se v ní prezentovat nejen studentské filmy, ale i celovečerní, které byly v distribuci a třeba zapadly,“ dodal Hogenauer.

Nesoutěžní sekce Bright Future se zaměří na první či druhé celovečerní filmy, které již získaly ocenění a uznání na řadě zahraničních festivalů – k nejzajímavějším letos patří australský „vražedný“ thriller Snowtown a britské drama Electrick Children. Dva z uváděných snímků půjdou i do české kinodistribuce – hned 30. srpna kontroverzní srbský Klip a švédské drama Avalon režiséra Axela Peterséna.

Z opět nesoutěžní sekce Break Rules, představující experimentální filmy od zkušených tvůrců, stojí podle festivalu za zhlédnutí například dokument PressPausePlay o smyslu tvorby v digitální době nebo italské mystery drama The Legend of Kaspar Hauser. Diváci se zálibou ve fantaskních a krvavějších filmech mohou ponocovat u akčního film The Raid: Redemption, válečného snímku Rebellion nebo seriálu Black Mirror. Mimo sekce bude promítnut temný psychologický thriller Deadly Maria, debut režiséra Toma Tykwera.

  • I am fishead (2011, režie: Misha Votruba, Václav Dejčmar)
    I am fishead (2011, režie: Misha Votruba, Václav Dejčmar) zdroj: FFF
  • Snowtown (2012, režie: Justin Kurzel)
    Snowtown (2012, režie: Justin Kurzel) zdroj: FFF

Celkem festival promítne v soutěži i mimo ni na 130 filmů. „Naší snahou je vybírat svěží, neotřelé, zajímavé filmy, které nejsou jinde k vidění. Snímky, které provokují, inspirují k zamyšlení i diskusím, které se vymykají běžné produkci,“ uvedla k programu festivalová ředitelka Radka Weiserová.

Do soutěžní sekce Fresh Generation prvních a druhých celovečerních filmů se podařilo získat například americkou existenciální komedii Black Pond, atmosférický snímek o mládí Pavilon nebo oceňované německé drama Bojovnice, které do českých kin přijde letos 25. října.

Do mezinárodní soutěže Konfrontace hraných a dokumentárních studentských filmů bylo vybráno 18 snímků, které vznikly v produkci evropských, australských, asijských a latinskoamerických filmových škol v roce 2011 a 2012. Sekci Theatre Optique, mezinárodní soutěž studentské animované a experimentální tvorby, tvoří letos 20 snímků používajících rozličné techniky animace jako tradiční kreslená animace, 3D animace, pixilace, papírková technika, kombinace hraného a animovaného filmu.

Devátý ročník zahájí psychologické drama Bestie, zatím poslední snímek dánského režiséra Christoffera Boeho, který byl před dvěma lety členem poroty Fresh Film Festu. „Je to film o páru, v němž žena zničehonic začne podvádět svého přítele, ten to zjistí a začne na to fyzicky reagovat. Všechny zvířecí pudy v nich začnou ožívat,“ přiblížil snímek o temných stránkách lásky Hogenauer. Festival zakončí americká bizarní komedie Wrong režiséra Quentina Dupieuxe o skupině lidí, kteří unášejí psy, aby si jich jejich majitelé více vážili.

Fresh Film Fest se od 29. srpna do 2. září koná na několika místech v Praze: v kině Světozor, Kině 35 – Francouzském institutu, FAMU, Studiu Béla – Maďarském institutu a také pod širým nebem v Riegrových sadech, kam bude vstup volný. Hlavním mediálním partnerem festivalu je Česká televize.