Kletba z temnot na Vymítače ďábla nemá

Je to pěkný hajzl, jak už tak zlí duchové zpravidla bývají. A nahlas se o něm hovoří již někdy od 16. století. Dybbuk, což v hebrejštině znamená příchylnost, je temná, ale mocná pijavice ze světa agresivních démonů, která se zavrtává do živých lidských těl, protože nemá jiné útočiště. A člověk posedlý Dybbukem to má spočítané, není-li náhodou po ruce nabušený rabín, který ví, jak na něj zavolat a hlavně jak ho zavřít zpátky do speciální dřevěné skříňky se zrcadlem (aby dostával zabrat i tím, že se musí navěky dívat na svoji prohnanou držku). „Nikdy neotevírat!“ - tak zní varovný nápis na víku skřínky, aby upozornil všechny, kterým se dostane do rukou, že s touhle prokletou silou si není radno zahrávat. A ten, kdo neuposlechne, tak jako zvídavá Em v tomto hororovém thrilleru, rychle zjistí, že se v něm usídlil vetřelec, který ovládá jeho tělo a mysl – a spláchne ho do pekel…

Dybbuk je prostě vyvrženec z podsvětí, jemuž je radno se vyhnout – a je vcelku symptomatické (byť s tímto tématem přímo nesouvisející), že Dybbuk byl i krycí název pro Adolfa Eichmanna, který mu dali agenti Mossadu, když ho lovili. Na filmovém plátně se tenhle vlezlý démon, vzešlý z židovského folkloru, objevil již v roce 1937 v polském filmu Dybuk režiséra Michala Waszynskeho. A není to tak dávno, kdy jsme mohli sledovat, jak v Goyerových Nenarozených (2009) řádí v krásném těle studentky Casey Nelsonové (není divu, že se mu odtud nechtělo), odkud se ho snaží vypudit vymítač Gary Oldman.

S nevelkým odstupem se s ním teď setkáváme znovu v aranžmá dánského režiséra Ole Bornedala (Hlídač mrtvých), který tu z klasických hororových ingrediencí namíchal standardní exorcistickou hororovou seanci, zařazující se vcelku nenápadně do plejády těch, které s větší či menší invencí parafrázují kultovního Vymítače ďábla. V produkci žánrového specialisty Sami Raimiho a údajně na motivy skutečných událostí, jež se točily kolem Dybbukovy skřínky (a o nichž referovaly v roce 2004 Los Angeles Times) vzniklo slušně natočené dílko, které hororový žánr nijak neuráží, ale také neobohacuje ani nepovznáší.

  • Kletba z temnot / Natasha Calisová, Kyra Sedgwicková zdroj: Bontonfilm
  • Kletba z temnot / Matisyahu, Natasha Calisová zdroj: Bontonfilm

Clydeovi a Stephanii manželství zrovna dvakrát nevyšlo. A tak jsou právě teď tři měsíce čerstvě rozvedení, což nikomu (včetně dcer Em a Hannah) žíly zrovna netrhá, protože jsou všichni (až na chlápka, kterého si Stephanie čile našla jako záskok) dál docela kámoši. A protože nikdo z nich neviděl předsazený „foršpan“, v němž dá nějaká dřevěná skřínka pořádně zabrat jedné starší dámě, nikoho nenapadne, že by si na ni měli dát bacha. A tak ji Em vyškemrá na trhu na tátovi, odnese si ji domů, a přestože někdo evidentně nechtěl, aby ji bylo možné snadno otevřít, povede se jí to a zpruzený Dybbuk využije svoji šanci. Od té chvíle začne být Em čím dál tím víc divná, jako by to už nebyla ona. A taky že není, protože je posedlá zlým duchem, což dospělákům dojde, až když propíchne tátovi ruku vidličkou, začne se rvát ve škole, skrze démona zlikviduje učitelku a z pusy jí začnou vylétávat noční můry.

Dybbuk do ní brutálně vstoupil, dal jí pocítit její výjimečnost a začal nezadržitelně požírat její tělo i život. A Clydeovi, který se rozhodl si to s tím, co ničí jeho dceru, rozdat, je záhy jasné, že nestačí jen prokletou skřínku odhodit do popelnice, ale potřebuje kvalifikovanou pomoc někoho, kdo z Dybbuka nemá bobky, má zmáknutý židovský exorcismus a dokáže se silám temnot postavit.

  • Kletba z temnot / Jeffrey Dean Morgan zdroj: Bontonfilm
  • Kletba z temnot / Matisyahu, Natasha Calisová, Jeffrey Dean Morgan, Kyra Sedgwicková zdroj: Bontonfilm

Když Dybbuka vypustíte z jeho vězení a on najde ve své blízkosti čistou duši, vstoupí do těla, které k ní patří, a nenechá se jen tak snadno vystrnadit. Démoni vůbec tak nějak preferují malá děvčátka či mladé dívky, které posedají nejraději (byť sem tam nějakým tím gerontem také nepohrdnou). Navíc nevinná děvčátka a dívky nabízejí i slušný spektakulární potenciál, když o tom pak chce někdo natočit film.

A dánský univerzál Ole Bornedal (který se již dokázal prosadit v rozhlase i televizi) točit hororový celovečerák, kombinovaný s rodinným dramatem, docela umí. V jeho podání je hrůza, bezmoc a děs něco, co se může docela nenápadně stát fatální součástí vašeho života, aniž si zpočátku uvědomujete všechny důsledky, a začnete se tak bránit ve chvíli, kdy už je téměř pozdě. Nepomáhá si při tom (jak bývá nezřídka zvykem) sofistikovanými digitálními efekty, což činí jeho opus sice méně barvitým, ale o to autentičtějším – i když je třeba na rovinu říci, že je to jen další a spíše jen průměrná, byť čistě natočená mutace klasického Exorcisty.

Jestli se Kletbě z temnot něčeho evidentně nedostává, pak je to přece jen originálnější scénář s původními nápady, hutnějším a méně předpověditelným příběhem a konzistentnější strukturou, kde dílčí rozehrávky nevyšumí do prázdna, ale jsou dotaženy do příslušných point. A jestliže tu svým způsobem něco přebývá – pakliže to není rafinovaný autorský záměr -, pak je to komická figura židovského exorcisty, která vypjaté vymítací finále posouvá až do nechtěně parodické roviny. Jinak se ovšem casting povedl, včetně přesvědčivé dětské role posedlé Natashi Calisové, která je tu svým způsobem dominantní a klíčová.

Komu nevadí standardní duchařina, slušně, byť jakoby odtažitě natočená přes kopírák, kdo se nemusí brouzdat v potocích krve a sérií hutných lekaček se nechat umlátit téměř do bezvědomí – pro toho může být tahle „sériová“ Kletba netraumatizující relaxací, aktivizující zároveň i jistou ostražitost při příštím nákupu na burze nebo bleším trhu.

KLETBA Z TEMNOT / POSSESSION. USA 2012, 92 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Ole Bornedal. Scénář: Juliet Snowdenová, Stiles White. Kamera: Dan Laustsen. Hudba: Anton Sanko. Hrají: Jeffrey Dean Morgan (Clyde), Natasha Calisová (Em), Kyra Sedgwicková (Stephanie), Madison Davenportová (Hannah), Jay Brazeau (prof. McMannis), Matisyahu (Tzadok). V kinech od 4. října 2012.