Do studentského designu se nejlépe obula Eliška Kuchtová

Praha - Boty Elišky Kuchtové, studentky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, rozhodně své autorce po štěstí nešlapou. Za kolekci obuvi Simply for Simple získala Národní cenu za studentský design. Ve více než dvacetileté historii soutěže vyhrála žena teprve podruhé. 

Vítězná kolekce představuje několik párů originálních dámských bot z béžové semišové kůže a v nezvyklých tvarech. Kuchtová se odvolává na architekta Louise Kahna, když popisuje objevování řádu jako součást procesu navrhování. „Hledání řádu je cestou, která začíná od pocitu a myšlenky, vede skrze pochopení formy zadání, pokračuje volbou systému konstrukce,“ říká autorka.

Hlavní dílce bot jsou z jednoho kusu usně. Modelované jsou tak, aby se projevil charakter materiálu, kontrast rubu a líce. Boty jsou bez členících švů. „Na první pohled nejsou nějak bombastické, ale když se na ně díváte zblízka, tak zjistíte, že mají svou filozofii. A to porota, i když tam jsou chlapi, co navrhují auta a lodě, ocenila,“ odhaduje Lenka Žižková z pořádajícího Design Cabinetu CZ, čím si Kuchtové boty získaly porotu.

S botami uspěla i Pavla Podsedníková, taktéž studentka VŠUP. Za svou kolekci instantních bot, které si navrhne každý individuálně a odlije na míru, dostala cenu za dobrý studentský design. Pokouší se vyrábět obuv pomocí v současné době nekonvenčních technologií. „Soubor obuvi se stupňuje od čistě konceptuálních objektů, vyrobených vakuovým tvarováním ABS nebo 3D tiskem, k naprosto funkční obuvi ušité z gumy a kůže,“ vysvětlila. Ocenění za dobrý design dostala dvacítka studentů.

Jako excelentní design porotci označili variabilní akumulační kamna Jiřího Krejčího z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, kolekci dámských oděvů od Jindry Jansové z VŠUP a experimentální knihu Relace Tomáše Procházky (VŠUP).

Letošní přihlášení soutěžili s produkty ze skla, dřeva, s oděvy, knihami či hudebními nástroji. Soutěže se účastnili studenti z 18 univerzit a 13 vyšších a středních škol, celkem 187 designérů z Česka, ale i Slovenska, Německa a Kanady. „Za léta, co soutěž běží, se neuvěřitelně zvedla úroveň prací, v modelech, v provedení, ve schopnostech jejích autorů prezentovat se,“ ohlíží se za více než dvaceti ročníky Lenka Žižková.

„Do výroby se dostalo přes 60 věcí, které soutěží prošly,“ prozradila. Je tedy čím dál víc těch, kteří se řídí mottem letošního ročníku - design nekouše. Podle Žižkové je ale třeba dělat propagaci designu opatrně - nezapomínat na to, že nejde jen o nějaké vize, ale že by měl především sloužit.

Soutěž doprovází tradičně i výstava - nový (z)boží letošního ročníku si můžete prohlédnout v pražské Galerii Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství do 23. listopadu.