Solidní jízda Na divoké vlně

Je to zdánlivě jednoduché. Stačí jen odpádlovat na volné moře, chytit svoji vlnu, nechat se nasát až k jejímu zlomu a pak, v ten správný okamžik, kdy vás nabere, provést pop-up, ten rozhodující pohyb, při kterém naskočíte na prkno typu Gun, s nímž můžete pokořit i ty největší macky, co se valí k pobřeží. Big wave surfing – surfování na velkých vlnách je absolutní vrchol, kterého můžete v tomhle oboru, co je možná více životním stylem nežli sportem, dosáhnout. A také je to vrchol, na kterém máte nejblíže k nebi i k smrti.

Opravdu velká vlna je výzva, která přichází jednou za řadu let, kdy vám nabídne šanci, abyste si to rozdali s její děsivou silou. Je to čiré šílenství v adrenalinovém rauši, které můžete zažít třeba u havajských ostrovů Oahu nebo Maui. Neboť co jiného je chvíle, kdy se na dvacetimetrové vlně řítíte rychlostí osmdesát kilometrů v hodině do míst, kde se její brutální masy zlomí o hranu útesu, ostrou jako břitva. Vyklopit se v téhle dopadové zóně znamená, že vám vzápětí nad hlavou exploduje celý oceán a v závěsu přichvátá téměř jistá smrt, která se tu vždy hladově potlouká. Big wave surfaři tvrdí, že o hranicích svých možností nevíme nic, dokud je sami nenajdeme. Ale jsou mezi nimi takoví, kteří je dokáží posouvat. Takoví, jako byl jistý Jay Moriarty ze Santa Cruz, kde se kdysi poprvé postavil na surfařské prkno, jež z něj učinilo vládce velkých vln.

  • Na divoké vlně / Gerard Butler zdroj: 20th Century Fox
  • Na divoké vlně / Jonny Weston zdroj: 20th Century Fox

Je dobré snít a je správné mít svůj sen a znovu a znovu se za ním vydávat. Jenomže jsou i sny, které mohou být poslední. Jako malý kluk si Jay pro sebe počítal a měřil vlny, jakoby již tehdy tušil, že se stanou jeho osudem. Že na něj čeká hrozivě obrovitý Mavericks, s níž se mohou měřit jen ti nejlepší. Ten den, kdy tohohle kluka spláchla vlna ze skalního útesu a v posledním okamžiku zachránila místní surfařská legenda Ricky „Frosty“ Hesson, byl pro jeho život rozhodující. Přivedl ho k tomu, že vytáhl z garáže omlácené prkno a poprvé se na něj v pokojném přílivu postavil.

O sedm let později už Jay patřil mezi místní surfařské frajery, kteří ovšem stále pádlují úplně jinou ligu nežli těžké váhy kolem Rickyho. A když pak poprvé uviděl Hessona přirostlého k jeho červenému prknu a jeho kámoše zrozené z oceánu, jak poletují na hřebenech a úbočích extrémních vln, pochopil, že tohle musí zažívat s nimi - že toto je jeho osud! A tak se za Rickym vypravil, aby ho to naučil. Aby ho naučil, jak pokořit vražedný maelström Mavericksu a dokázat to přežít. 

Surfař, Surfařka, V zajetí vln, Osudové léto nebo pro změnu Nekonečné léto a u nás zřejmě nejprofláklejší surfařská pecka Bod zlomu, kde si to na prknech (i jinde) rozdávali Patrick Swayze a Keanu Reeves, kteří celou dobu směřovali k vlně, jež to za ně vyřeší. Surfařské filmy jsou relativně autonomním subžánrem snímků se sportovním tematikou, nepřiplouvají sice často, zato se můžete spolehnout na to, že po čase se vždycky někde nějaký objeví.

A rádi se na ně podívají nejen ti, kteří se občas na nějaké té menší, přátelské vlně svezou, ale i ti, které prostě fascinuje, jak vlna natáhne obrovské masy vodního živlu, které nezadržitelně hrne k pobřeží, až se zlomí o podmořský korálový útes a s děsivou dopadovou silou se roztříští do zpěněného pekla. A rádi sdílejí více či méně (druhá varianta je častější) přímočaré příběhy o těch, kteří čekají na svůj reef break a pak se řítí po jeho lámajícím se gigantickém hřbetu až někam tam, kam už my suchozemci, vlažně pokřtěni jen několika lekcemi windsurfingu na mírně zčeřené hladině Slapské přehrady, nedohlédneme.

Jednoduše vystavěný snímek Na divoké vlně je takový standardní surfařský opus, který v rámci žánru ničím neohromí, ale zároveň dodá poctivou, neošizenou porci očekávaného. Jako jistý bonus k tomu nabízí fakt, že vcelku autenticky reflektuje počátek kariéry jedné z uznávaných surfařských legend Jaye Moriartyho, takže ledacos z toho, co v něm uvidíte, se nějak takhle opravdu stalo.

Zkušený rodák z Rena, oscarový režisér Curtis Hanson (L.A. –Přísně tajné) se tu při hledání spektakulálrních záběrů na gigantické vodní masy vrátil ke svým fotografickým kořenům a své síly překvapivě spojil s britským klasikem Michaelem Aptedem (jenž svoji pověst režiséra klidnějších témat již nabořil bondovkou Jeden svět nestačí). Ale i když na to byli dva, odpádlovali tenhle snímek bez ambice dát mu víc, než jeho jest, a v rutinním stylu nás svezli na vlně, která se nás ani nesnažila příliš něčím překvapit.

Jejich divoká vlna totiž v zásadě nepřekračuje stín vyzkoušeného schématu surfařských spektáklů, jejichž průběh ve své drtivé většině směřuje k finálovému (a zpravidla vítěznému) souboji s živlem, který nedá nikomu nic zadarmo. A disciplinovaně se ve svém režijním aranžmá vejdou i do širšího schématu sportovních opusů (modelově uplatňovanému zejména v karatistických filmech), v nichž finálnímu souboji, ať už jsou disciplina i motivace jakékoli, předchází tvrdý trénink, brutálně ověřující, zda na to dotyčný opravdu má.

Charakter klíčových postav je v tomto případě měřen především jejich odvahou, obratností, schopností vydržet čtyři minuty bezmocného zmítání pod drtivou vodní masou a vůlí vydrápat se i potom znovu až na vrchol řvoucího Mavericksu. A pak mu dát elegantně přes držku a vynořit se z bezzubé pěny, která po něm zbyla na aplaudující pláži, protože na remízu se tu nehraje - vítěz může být jen jeden.

Takhle je to v big wave surfingu jednoduché, takhle jednoduše to tandem Hanson-Apted natočil. Rodinné zázemí hlavních protagonistů a jejich život mimo korpus surfovacího prkna jsou nahozeny jen zběžně. Jako rámcový background, připouštějící, že mají také nějakou rodinu a nějaké vztahy, které může ovšem kdykoli přebít zpráva o tom, že El Niño vzedmul někde uprostřed vodních spoust Pacifiku budoucí megavlny, které jim běží naproti. A tak skočí do neoprenu, políbí své odevzdaně a rezignovaně milující a vyrazí jim vstříc. Stejně jako zběsile uhánějící vlny je nikdo a nic nemůže zastavit, v tom jsou si podobní, a proto jsou si také souzeni.

Zkušený Gerard Butler (Kazatel Kalašnikov) a začínající Jonny Weston zahráli klíčové, v zásadě jednoduché postavy tohoto zběsilého „tance na vlnách“ přesvědčivě, aniž by museli hledat oporu u Stanislavského, a chlapská chemie, která mezi nimi docela funguje, voní rozbouřeným oceánem a elementárními emocemi, kde strach je přípustný a panika smrtící.

Odvážně tvrdím, že i průměrný a z řady nevybočující surfařský film jako je tento, může být svého druhu diváckým zážitkem, nebudete-li v něm zbytečně hledat sofistikovaný příběh, jemně prokreslené charaktery a temné psychologické hlubiny. Je to něco, jako kdyby ožila monumentální fotografie z National Geographicu a vy jste byli přitom. Je to adrenalinová jízda, podmalovaná autentickou, brutální a sugestivně spektakulární kulisou vztyčeného oceánu, jehož výzva byla přijata člověkem. Tím, kterého extrémní surfing buď osvobodí, nebo zabije. Člověkem, který se zrodil ve vlnách, a proto se do nich musí znovu a znovu vracet. Člověkem, který bude vždycky čekat na svoji vlnu, i když ví, že ho může roztrhat na kusy, že může být i jeho poslední…

Tento zásadní rozměr nemůže vlastní banální příběh, ploše naskicované charaktery a lehce předpověditelný průběh děje významně nahlodat. Jestliže se smíříte s tím, že dostanete právě „jen“ toto, nemuseli byste být v kině, při vaší bezpečné jízdě Na divoké vlně, příliš zklamáni.

Věcná poznámka na okraj: Poté, co v šestnácti letech sjel svůj první Mavericks, se Jay Moriarty vypracoval mezi surfařskou elitu a stal se legendou. Za sedm let od této premiéry, den před svými třiadvacátými narozeninami, se utopil při extrémním surfování u ostrova Lohifushi na Maledivách. Jakoby tím naplnil jeden ze svých výroků z autentického sestřihu původních záznamů jeho vystoupení, které jsou uvedeny v závěru filmu: „Nejsme tu dlouho, tak musíme něco ukázat!“

CHASING MAVERICKS / NA DIVOKÉ VLNĚ. USA 2012, 117 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Michael Apted, Curtis Hanson. Scénář: Kario Salem, Jim Meenaghan, Brandon Hooper. Kamera: Oliver Euclid, Bill Pope. Hudba: Chad Fischer. Hrají: Gerard Butler (Frosty Hesson), Jonny Weston (Jay Moriarty), Elizabeth Shueová (Kristy Moriartyová), Abigail Spencerová (Brenda Hessonová), Leven Rambinová (Kim Moriartyová), Cooper Timberline (Mladý Jay). V kinech od 22. listopadu 2012.