Taneční boj plný potu a sebereflexe. Sáhněte si na dno

Boxerský ring a v něm na první pohled docela drobná a útlá dívka, která se však jako mávnutím kouzelného proutku mění v tu nejodhodlanější bytost pod sluncem. Právě totiž začíná zápas, ve kterém překročí nejeden svůj limit. Bude kolísat mezi totálním vyčerpáním a vlnami nové energie, které člověku přináší pouze síla vůle. Sáhne si nejen na dno svých možností, ale i emocí a vy to celé za působivého a velmi osobitého hudebního doprovodu Lenky Dusilové prožijete s ní. Do poslední kapky potu. Takové je představení One Step Before the Fall.

Projekt One Step Before the Fall vznikl vloni na podzim coby absolventské představení Markéty Vacovské na Katedře pantomimy HAMU. Vacovská je také jedinou taneční interpretkou inscenace a od prvního uvedení s ní sklízí jeden úspěch za druhým. Za svůj výkon byla zkraje roku zařazena například i do širších nominací na cenu Thálie. Pro originální projekt ji a režiséra Petra Boháče inspiroval život legendárního boxera Muhammada Aliho, od něhož převzali témata vyčerpání, Parkinsonovy nemoci, boje a fyzické síly. Včera v Divadle v Celetné bylo představení s velkým ohlasem reprízováno v rámci platformy pro fyzické a taneční divadlo, Mezinárodního festivalu Nultý bod 2013.

Celá performance se odehrává na malém čtvercovém jevišti, které připomíná boxerský ring. A to i s diváky, kteří sedí nejen v obvyklém divadelním uspořádání, ale také po obou dvou stranách pódia - podobně jako při boxerském zápase. Prostorem zní hlas Muhammada Aliho, místy ne úplně srozumitelný. Nahrávka pochází asi z doby, kdy u něj propukla Parkinsonova nemoc. Je jasné, že se čeká na zápas a že to nebude zápas ledajaký.

Markéta Vacovská ze Spitfire Company
Zdroj: Nultý bod

Už přichází jeho hlavní aktérka, Markéta Vacovská. Odkládá bílou košili, sundává náušnice, navléká rukavice, natahuje kolem ringu pružné hrazení a z křehké ženy se rázem proměňuje v bojovníka. Za jevištěm je zvukařský pult, za kterým se svého partu ujímá Lenka Dusilová. A tvrdý tanečně-boxerský zápas, metaforický boj proti tragickému osudu začíná.

Vacovská s Dusilovou tvoří bezvadné duo. Cítíte, jak se navzájem podporují, jak si rozumí, jak spolu souzní. V představení, které je z větší částí vlastně takovou tvůrčí improvizací, jsou stoprocentně propojeny, vše plyne naprosto přirozeně. Pohybová část je na Markétě, Lenka ji doprovází tím, jak staví svou podmanivou hlasovou a zvukovou vlnu (jde o sólovou záležitost, na pomoc nemá žádné spoluhráče). Jako by byla podporou a zároveň i neviditelným soupeřem tanečnice. Ta v představení pouze nenapodobuje pohyby boxerů, nic tu není jen naoko. Inspiruje se jimi sice, ale každý jednotlivý pohyb má svůj vlastní význam, provádí jej silou, hraje při tom každičký její sval. Hudební pasáže Dusilové mají až hypnotický charakter, stejně tak jako repetitivní výrazové pohyby Vacovské. To provázání je úžasné.

Tanečnice si opravdu sáhne na hranice svých možností. Jedno kolo střídá druhé. A i v závěrečných fázích tohoto zběsilého zápasu na život a na smrt, pokaždé, kdy už to vypadá, že je na samém pokraji svých sil, objeví v sobě další závan energie, odhodlaně se zvedne a pokračuje silou vůle v boji. Ta holka to zkrátka nevzdá za žádných okolností, říkáte si. Výkon podává mimořádný. Při jeho sledování vás tři čtvrtě hodiny mrazí až do morku kostí. One Step Before the Fall je vskutku jedinečný projekt.