Financování divadla je kovbojka. Teď doslova. Bang bang!

Brno – Hodní, zlí a dotovaní není charakteristika politických příslušníků, avšak název nového divadelního představení brněnského souboru Feste. Hra se zaměřuje na grantovou politiku a financování divadel ze strany státu. Aby to ale nebylo tak navážno, z tématu udělalo divadlo western a děj se odehrává na Divokém západě.

Herci kladou divákům zásadní otázky: Jste ochotní financovat divadlo z vašich daní? Nebo by to mělo být úplně jinak? A jak? Soubor jim přitom během představení nabízí široké spektrum variant a názorů lidí z oboru nebo ekonomů a inženýrů. Právě s nimi se totiž divadelníci před sepsáním hry o tomto tématu bavili.

Soubor příchozím odkrývá rozpočet divadla, nechává je nakouknout do výdajů za představení a ukazuje, kdo všechno se na něm podílel. Svoje honoráře odhalí dokonce i herci, aby diváci dostali skutečnou představu, kolik co stojí.

Dojde i k vysvětlení, co jsou dotační principy a jak fungují. Režisér Vítězslav Větrovec přemítá zároveň nad tím, jestli zastánci názoru, že si má na sebe divadlo vydělat samo, tuší, na kolik takový provoz scény vyjde, a jestli je to tedy vůbec reálná možnost. Na druhou stranu polemizuje, jestli druhý tábor jen zbytečně neskuhrá.

Divadlo Feste - Hodní, zlí a dotovaní
Zdroj: Divadlo Feste

Feste ale své publikum nechtělo otázkou financí úplně ubít, a tak celou hru odlehčilo. Beztak jsou řeči o dotacích kovbojka. Stát tady hraje roli dojné krávy a kulturní organizace se předhánějí ve frontě na granty. Pardon, na mléko.

Přitom grant a investice vnímají vystupující jako dva rozdílné pojmy. „Pro mě je problém grantu v tom, že nikdo nemá odvahu na to, aby řekl: Já jsem tady odborník, já tomu rozumím, já vám říkám, že toto je smysluplný projekt a tohle není,“ řekla svůj názor herečka Tereza Lexová.

Inscenace reaguje i na dotační politiku města Brna – to nedávno schválilo tříleté granty pro kulturu a odsouhlasilo, že je organizace můžou použít i na platy a provozní náklady.