Kdo je šílený a kdo normální? Klíčová dírka mění perspektivu

Praha - Klíčovou dírkou v soukromé psychiatrické klinice pozoruje Činoherní klub pokrytecké společenské konvence. Komedii Joea Ortona uvede pražská scéna v premiéře 30. října, přizvala si do ní i herce z už neexistujícího souboru Pražského komorního divadla, které působilo v Divadle Komedie.

Hra Klíčovou dírkou z konce 60. let patří k Ortonovým nejhranějším textům, v nichž se osobitým stylem vysmíval konvencím a pokrytectví. Docela všední situace, kdy se lékař na psychiatrické klinice pokusí o manželskou nevěru s uchazečkou o místo sekretářky, vyústí v sérii neuvěřitelných nedorozumění. „Tomu se my lidé vždycky smějeme. Čím tragičtější je okolnost, tím se víc bavíme, protože jsme škodolibí, to je naše podstata. V tom je Ortonova komedie napsaná bravurně,“ míní režisér Martin Čičvák, který hru upravil i nastudoval.

Ortonova komedie je příběhem, v němž divák po chvíli těžko rozezná, kdo je blázen a kdo normální. „Myslím si, že to není jednoduchá komedie, která jde jen tak po povrchu. Zabývá se otázkou identity člověka ve společnosti, jež ho určitým způsobem omezuje nebo škatulkuje. Všechny postavy tenhle řád porušují,“ prozradila herečka Gabriela Míčová.

  • Klíčovou dírkou
    Klíčovou dírkou zdroj: Činoherní klub
  • Klíčovou dírkou / Martin Finger
    Klíčovou dírkou / Martin Finger zdroj: Činoherní klub

Na jevišti Činoherního klubu se opět setkala se svými bývalými kolegy - Martinem Fingerem a Jiřím Černým - z Divadla Komedie, kde soubor v červenci 2012 ukončil své desetileté působení po neshodách s magistrátem. „Mohla by se z toho zrodit nová vitalita,“ slibuje si režisér Čičvák od hereckých hostí. Na jevišti Činoherního klubu se spolu s nimi objeví Iveta Jiříčková, Jan Hájek a Matěj Dadák. 

Hry britského avantgardisty Joea Ortona (1933-1967) vzbuzovaly svou sexuální otevřeností značné pohoršení. Rád jimi provokoval a s chutí obnažoval společenská tabu. Autor, sám homosexuál, byl v roce 1967 zavražděn svým milencem, který jej udeřil kladivem do hlavy. „Skrze glosování a verbální útoky komentuje dění 60. let zejména ve Velké Británii,“ uvedl k Ortonově hře Martin Finger. Nastudování Činoherního klubu ale nejen dobové zasazení změnilo. „Museli jsme to posunout, přece jen se už píše rok 2013,“ dodal.

Doslovný název hry What the Butler Saw (Co viděl komorník) má původ v zábavě provozované za vlády krále Edvarda VII. (1901-1910). Šlo o jakousi peepshow, kdy si lidé prohlíželi kukátkem obrázky často erotického charakteru. Název odkazuje na sexuální rovinu hry a staví obecenstvo do pozice voyerů, kteří z úkrytu sledují sexuální důvěrnosti jiných lidí.

První uvedení hry v roce 1969, tedy dva roky po Ortonově smrti, se setkalo s nepochopením. Starší dámy v hledišti prý trhaly programy na kusy a ještě po nich dupaly. Jeden z kritiků autora označil za divadelního sluhu ďábla. V Činoherním klubu se snad nic takového dít nebude - premiéru hry Klíčovou dírkou zde mají na programu 30. října.