Nový (z)boží! Design si nevybírá, my ano

Design Cabinet CZ prezentuje v rámci 23. ročníku soutěže o Národní cenu za studentský design výstavu Nový (z)boží! plnou oceněných inovativních produktů různých odvětví. Mottem vizuální komunikace je Design si nevybírá. Na své si přijde zájemce o architekturu, strojírenství, módu, interiérové vybavení i knižní grafiku.

Mladému designu přiléhavá galerie Era svět na Jungmannově náměstí v Praze představuje exponáty, ať už prototypy, či výrobky, v přehledné instalaci na velkých skleněných deskách, jejichž stabilitu zajišťují černé plastové drenážní trubky. Industriální vzhled expozice je díky sklu odlehčený, Nový (z)boží! vytváří v podzemí s klenbou útulný showroom. Design Cabinet CZ plánuje také časosběrný výstavní projekt, v němž nashromáždí všechny autory z historie soutěže.

Vedle vítězné - Národní cenou za studentský design ověnčené - interaktivní knihy Zlín Pavla Coufalíka leží důmyslné Mraveniště. Inspirací k nové deskové hře byl Elišce Beránkové svět mravenců. Návrhářka pracuje s oddílem v dětském klubu a právě pro jeho členy hračka primárně vznikla. „Spousta věcí ze hry se dá aplikovat i na náš život. Mravenci jsou takový sociální hmyz.“ Děti se hraním Mraveniště dozví, jak to u mravenců chodí, autorka spolupracovala s přírodovědci. Dřevěný systém herní soupravy ale obsahuje drobné součástky, takže by v případě výroby hry došlo na její přesné věkové vymezení.

Prostorné umyvadlo Včera, dnes a zítra Barbory Vinařové připomíná praní prádla ve škopku i prázdninovou domácnost na chalupě. Porcelánový džber stojí na dřevěné desce, která jeho lapidárnost a robustnost podtrhuje. Naopak k detailu a ornamentu odkazuje diplomová práce Moje optika, připravila ji Nastassia Aleinikava. Kolekce brýlí je syntézou futurismu i retra, Nastassia brýle zkoumá coby výtvarné objekty, zdravotní pomůcky i šperky. Maria Nina Václavková navrhla rafinovanou obuv Rectangle na vysoké platformě, inspirovanou pravěkou technologií.

Barbora Vinařová / umyvadlo Včera, dnes a zítra
Zdroj: Design Cabinet CZ

S dalším z exponátů jsem se nedávno setkala na výstavě prací Průmyslového designu Fakulty architektury ČVUT v Praze. Autorka urny - interiérové sochy - Linda Vránová se myšlenkou na inovaci traumatizujících záležitostí kolem kremací zabývala už v dětství, kdy jí zemřeli prarodiče. Vejčitý tvar nádoby ve své rozložené podobě připomíná exotické avokádo. „Avokádo mě také inspirovalo, určitě. Nemělo by to symbolizovat jenom smrtelnost,“ říká designérka, která si zvolila trvanlivý čedič jako základ (pro někoho možná kontroverzního) objektu.

Zaujalo mě nápadité polohování a sezení, motivované tradiční japonskou klečící polohou, ortopedického vozíku Seiza Věry Kunhartové. Ta se zabývala nadbytečnou námahou vozíčkářů při ovládání kol. Jejich umístění volila tak, aby nedocházelo k velké zátěži horních končetin, zvláště ramen. Zdravotní hledisko ve své práci zúročil rovněž Vojtěch Žák. Jeho koncept sprchové hlavice dopřává pocit blízkosti s druhým. Sprcha se nasazuje na ruku, sleduje anatomii těla a vytváří dojem proudu vody tryskajícího přímo z dlaně.

Návštěvníky aktivizují závěsná svítidla Rekonfigurace Petra Duby, která si mohou sami tvarovat, což umožní 3D technologie. Tvarosloví lehkých dřevěných komponentů dosahuje vizualizací množství variant. Svítidla jsou, stejně jako kruhové skládací houpací křeslo Ondreje Jankových, umístěna „v izolaci“ nahoře v patře, v úrovni ulice. Exponáty, odtržené od výstavy v suterénu, jsou asi vždy v určitém koncepčním hendikepu, zato je uvidí všichni, co zajdou do prostoru kavárny třeba jen na nápoj.

Kdy a kde: Výstavu Nový (z)boží! v galerii Era Svět je možno navštívit zdarma, každý všední den od 8:30 do 19:00, v sobotu od 9:00 do 15:00 až do 4. prosince a spojit ji třeba s tvůrčí přátelskou či pracovní schůzkou.